17 maj 2009

Underbar söndag med Klinta och bilkörning

Dagen började bra när jag skulle hitta en fleece att ta på inför cykelturen. Ingen jag hittade hade rätt färg så jag öppnade lådan där jag lagt kläder köpta på Gekås i februari. De har varit undanlagda för att jag köpte dem för små så att de skulle passa senare. Den mörkrosa fleecen i M satt som korvskinn om armarna och kunde inte knäppas när jag köpte den och idag satt den löst och fint. Jag var tvungen att ta av den och kolla att det inte var L och det var en M!!!

11:45 mötte jag upp Jörgen i Hörby för vi skulle övningsköra i industriområdet vid bussstationen och träna nedväxling inför korsningar och sedan uppväxling men det var jag ganska bra på redan.


Vi tog först en tur till Klinta Kryddor och Grönt (underbart ställe) nära Bosjökloster för en fika (han körde).


Där tog vi en köttbullemacka på deras uteservering och det var perfekt solsken och lagom varmt.
Efter det strosade vi runt i deras växthus,


Kiwiträd som växer i taket, blommor just nu!



Jag fick fina helgpresenter!


Rosmarin, 50 kr


Blå squash, 15 kr


Halloween pumpa, Rouge vit d´Etampes, 25 kr


Tomatillo Toma Verde, 25 kr, växer i ett hölje som en physalis och sköter man plantan rätt blir det ca 100-150 frukter/planta. Vi får väl se med det : )


Arno vårvitlök, 15 kr/hg, kan planteras ut nu och varje klyfta ger en hel fin färsk vitlök till hösten! Jag ska plantera dem i den nya rabatten med Troika-rosor för Karin på Lilla Ylleröd hade varit på kurs igår och fått veta att det då håller viss ohyra borta från rosorna!

Och den bästa presenten:


Humlebad i keramik, 250 kr, detta humlebad har jag suktat efter ett bra tag sedan Lina visade att Klinta hade dem. Tillverkas av keramikern Karin Gabrielsson i Halmstad.


Såhär ser det ju inte ut hos mig men det är ju drömmen, massor med humlebad som ser ut som en egen rabatt. Men för 250 kr/st är jag glad och nöjd med den jag fick idag! Man kan även köpa 3 st för 650 kr.
Efter turen styrde vi tillbaka till industriområdet och efter 2h körande tyckte både Jörgen och jag att nerväxling satt bra för jag tittade inte längre på växelspaken och fötterna paddlade lite av sig själv. Inget motorstopp heller. Så vi kom på den briljanta idén att jag skulle köra hem på småvägar (INTE redo för motorvägen) så vi körde via S. Rörum, Bosarpssjön och Äsphult hem och det gick fantastiskt bra. Tidigare rekord låg på ca 45 km/h men jag kände mig säker och vi var uppe i snitt 65 km/h på 70-vägen. Härligt att känna att mitt stora hinder med kopplingspedalen har släppt nästan helt nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar