30 maj 2009

Härlig familjelördag

Flickorna sov till halv tolv idag så jag fick gjort lite innan det blev liv i luckan. Jag tvättade, dammsög och diskade. Pallkragarna bar jag fram på gräsmattan och samtidigt öppnades dörren till gäststugan och en yrvaken Majken tittade ut. En kvart senare kom storasyster och sedan var friden slut ; )

Fie satt några timmar och läste för nästa vecka har hon examen i ekonomi, hon läser ekonomprogrammet på gymnasiet och i Danmark är de fria sista månaden från skola och har datum för muntliga eller skriftliga examen.


Jag fick uppskruvat korgen från Indiska i uterummet och det blev perfekt till trädgårdshandskarna, man letar alltid efter ett par som hör ihop och nu är det lätt att hitta dem.
Samtidigt fick jag städat upp i uterummet för en mus har bosatt sig där och då locket på tunnan till solrosfrö (25 kg kan få plats i den) var lite öppen såg jag att den kunnat klättra upp och levt som en kung i den. Många tomma frö låg där... Så nu är allt bortplockat på golvet och förhoppningsvis flyttar den.
Sista hallmattan i sisal fick jag högtryckstvättat så den ska jag ha i uterummet. Jag köpte en ny i våras för jag trodde inte jag kunde få den gamla ren eftersom den inte ens fick kemtvättas.

Majken hjälpte mig att skura pallkragarna och jag plockade av varenda liten häftklammer på den, har två fina blåsor på höger hand, så många var de!


Skurade och fina!


Sedan bar vi ner dem till blivande köksträdgården och la ut dem i passande mönster och la byggplast under så att gräset dör och ogräset inte ska komma upp.

Jag ska i dagarna beställa singel och bestämde mig idag att det ska vara rabatt runt hela förutom en liten ingång så att det känns som ett litet rum. Pioner, tulpaner och rosor ska planteras tror jag. Längs med stengärdet ska jag sätta mina bärbuskar. Vita, röda och svarta vinbär, gröna och röda krusbär och amerikanska blåbärsbuskar. I pallkragarna ska jag ha jordgubbar, morötter och sallad och vid ingången till "pallkragerummet" ska jag mina rabarber.
Jag hann grundmåla en bara så jag ska upp tidigt imorgon och måla resten innan vi cyklar och hämtar mamma vid bussen vid 13. Jag vill hinna måla dem klart med den bruna färgen imorgon så att jag kan plasta dem invändigt och plantera i dem på måndag.


Kl 18 kom J och vi skulle grilla. Jag hade satt flickorna på kökstjänst så de gjorde potatisklyftor i ugnen med rosmarin och sallad med avocado, oliver och feta. Jag hade lagt fram kycklingfilé, kryddiga korvar, kycklinghamburgare, varmrökt lax och vitlöksbröd. Vi festade rejält och alla satt med uppsvällda magar, skrattade och hade det riktigt mysigt. J hade köpt grädde ochjordgubbar och till det plockade vi fram en god yoghurtglass med skogsbär ur frysen. Vi skrattade (så att jag grät) åt ett skämt som innehöll knott och en glassfest på J:s kortklippta hjässa. Herregud det var länge sedan jag skrattade så hysteriskt...

Vi avslutade kvällen vid 22 då knotten blev för ivriga, J körde hem och nu har vi tända ljus i hela vardagsrummet och mina prinsessor tittar på Slumdog Millionaire. Livet kan inte bli mysigare än när mina töser är här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar