14 maj 2009

Miljö- och hälsoskyddsnämnden

I januari en natt vaknade jag vid halv två av att grannen släppt ut sina hundar i trädgården och lät dessa små rackare stå och skälla obehindrat en lång stund. Själv stod han bredvid dem och tittade på! Jag gick ut och frågade honom trött men hyfsat vänligt varför han tyckte att det var en ok idé för det var ju inte första gången. Som svar fick jag diverse fula ord och hot om att om jag inte accepterade att hans hundar skällde när och hur länge de behagade så skulle han anmäla mitt nybyggda vedskjul som svartbygge. Nästa dag rev jag vedskjulet och anmälde hans hundhållning till miljö- och hälsoskyddsnämnden.

De skickade ett brev till honom där de läste upp precis samma regler som vi övriga i vägföreningen beslutat på årsmötet innan för alla andra är också riktigt trötta på deras skällande men har bara inte vågat säga något till honom.

Det blev bättre en tid men de senaste två månaderna har det successivt gått tillbaka till hur det var innan och mitt tålamod att bli väckt nattetid flera gånger i veckan har tagit slut. Dagtid skäller de väl ihållande 20-30 ggr/dag och det är ju jobbigt att inte kunna göra ljud ifrån sig i den egna trädgården utan att de startar sitt skällande men nattetid ska det vara tyst.

Jag har precis pratat med samma sympatiska kvinna i nämnden som jag talade med i januari och nu ska de skicka ett brev där de skriver att de fått ytterliggare klagomål och att nästa steg för dem blir att göra stickprov för att skapa sig en egen uppfattning. Om de vid kontrollerna ser det jag beskriver så kan de i yttersta fall få förbud att ha hundar! Det hade ju varit fantastiskt. Självklart skickar hon en kopia till mig och då måste hon även skriva det i brevet till democh det får hon med glädje göra. Han ska inte tro att det är ok att inte visa hänsyn och bara för att alla andra är delvis rädda för honom p.g.a. annat så är inte jag det och det behöver han veta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar