11 maj 2009

Söndagens strapatser

Söndagen blev en mycket produktiv dag i trädgården och det här blir ett lååångt inlägg!
Jag hade flera bärkassar med lökar som skulle planteras, både liljor och gladiolus men det mesta var som skulle ha planterats i höstas, tulpaner, pingst- och påskliljor, kejsarkronor och krokus. De hade inte mått bra av att vänta till kommande höst så jag ger det en chans, förr eller senare dyker de ju upp i normal växtcykel.
Flocklilja Monte Negro
Mixade asiatiska liljor
Tango Olina
Röd asiatisk lilja
Stargazer
Acapulco
Rosa asiatisk lilja
Lollypop
Vit asiatisk lilja
Bulbiller från tigerlilja
Flocklilja Candidium
Rosa krollilja
Flocklilja gul
Alla rabatter i hela trädgården såg ut såhär nästan med tulpanlökar och jag satte mamma på att plantera dem! Jag har inte bilder på alla sorter men här är några:
Tulpanmix triumph
Gavota och Jackpot
Ballade
Greigii Rödluvan
Flocktulpan Merry Go Around
Attila
Dubbel rostulpan
Krokus Advance
Snökrokus
Bägarkrokus Romance
Undertiden mamma var i arbete med planteringen fixade jag lite småsaker, bl.a. monteringen av min sista Raindrain och satte fönsterhakar på fönstren till uterummet.
Glasspaus!!!
Sen fick mamma rensa ogräs och vilken tur har man inte när hon kläcker ur sig att det är ju det roligaste hon vet? Du vet att jag har många rabatter väl mamma?
Här är krukorna med dahlia-knölar och de få frösådda dahlior mamma blev klar med på lördagen!
Sen kom jag på den brilianta idén att anlägga en rabatt. Precis här.
Här är den på väg...
Färdiggrävd!!! Vi har ganska mycket sten i marken här så det var ett riktigt slit.
De fyra Troika-rosorna som jag köpte på Öspab skulle ju ha gropar på 50 cm diameter och 50 cm i djup. Jobbigt. Förutom dessa planterade jag forsythiabusken och den anonyma busken jag fått av min granne, pampasgräset från Öspab och gladiolusarna i mitten av bilden.
Klar!!! Kl 21:30... och kände redan av träningsvärken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar