10 maj 2009

Decoupage

Decoupage är ett lätt och roligt sätt att förändra något så att det blir fint att se på. Det kan vara t.ex. askar, julgranskulor, brickor, krukor eller en byrå. Jag gjorde decoupage med servett på min trista vita brevlåda förra sommaren! Jag var nere och tvättade av årets algsamling från den och passade på att fota den. Decoupage kan göras med servetter, tygbitar eller kanske vackra bokmärken. Jag ska köpa tre vita billiga brevlådor till på Bauhaus och göra decoupage med säsongerna vår, höst och vinter och sedan byta ut lådorna efter säsong!



Det enda du behöver är en trip till Panduro för att köpa en startsats till decoupage eller bara en flaska decoupage-lim om du har penslar hemma. Tänk på att lacket/limmet finns i både matt och blank finnish! Panduro har även paket med servetter i samma tema som är jättefina! Använd sedan precis de servetter du gillar, alla pappersservetter går bra. Om det du ska göra decoupage på inte har den basfärg du vill ha är det en bra ide att först göra decoupage med t.ex. vit servett. En servett består av 2-3 lager papper och det är bara det allra översta som ska användas och det är bara det som har mönster. Här får man vara försiktig för de är supertunna och går lätt sönder. Panduro har även en liten nybörjar-broschyr för 19 kr och en hemsida du kan beställa samtligt material från! Jag tycker det är en bra idé att köpa ett fint sandpapper och använda om det är en blank och hård yta som t.ex en brevlåda, då fäster limmet bättre.


Panduro startsats, 149 kr

1 kommentar: