21 juli 2009

Trädgårdsstädning

Jag hann inte klippa gräset idag för jag kom på att jag måste ta bort granriset på framsidan först och då kom jag ju på att en massa annat måste städas också. Gamla krukor som skulle tömmas och saker som skulle flyttas och en del som skulle forslas till komposten. Så trädgården fick en uppfräschning istället. Får hoppas på att det är regnfritt imorgon istället när jag är hemma hela dagen! Hann att forsla bort 3/13 högar granris så trist nog vet jag att jag måste svettas ett par timmar imorgon också.




Drottningen i trädgården har slagit ut i blom, min svarta madonnalilja!!!

Apropå den rabatten så hittade jag en gammal bild på hur rabatten såg ut förut...usch.


Tills förra sommaren... måste säga att trädet jag planterade till minne av min man Finn har växt ordentligt. Lite varje år. Nu är det fem år sedan jag satte det och det känns inte som om det blivit större men jämför man bilderna så har det mer än fördubblat sin krona!


Och nu!




Troikarosen har fått nya blommor!


Queen Elisabeth har öppnat knopparna!


Den röda har ett 20-tal blommor. Måste hitta den på nätet för namnskylten har försvunnit och jag minns inte vad den hette.


Den uråldriga funkian står i full blom! Diametern är strax över en meter och de kan bli upp till 80 år gamla!


Ny lilja har slagit ut!


Älskar gräs, denna står nu i full blom! Måste köpa fler.


Pampasgräset i mitten har växt sig ca 70 cm högt! Kanske blir det över 1 m i år och kanske kommer det att blomma. Annars får jag tålmodigt vänta, den blir ca 2 m och ca 1 m bred. Det runt om är gladiolus som är på väg upp.

Nu hopp in i duschen sedan iväg på Bettan 2 till bussen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar