17 juli 2009

Trädgårdsprojekt 2

Jag har länge känt behov av att ha någon form av insynsskydd i trädgården då jag brukar sola framför köksfönstret. Dels känslan att ingen kan se från tomten bredvid och dels för att minska risken av "överraskningsmoment" om någon kommer runt hörnan.

Denna idén har jag haft ett tag och igår fick jag leverans av materialet, armeringsnät (2,20x 4,80) och virke 45x45 mm samt stolpjärn, märlor och skruv. Leveransen innehöll även material till projekt 3 men det startar jag först på måndag...


Här har jag satt stolpjärnen och mätt för fullt!
Det var ett riktigt åbäke att ensam få upp det 4.20 meter långa läktet!
Armeringsjärnet passades in...
...och sattes fast med märlor på sidorna. En sektion fick bli en minivägg extra för nätet var lite längre än läktet och konstruktionen behövde stabilitet. Satte även en tvärslå på ovansidan.
Imorgon ska virket oljas och jag ska sätta skruvar i stolpjärnen. Och gräva rabatt. Tänkte ha antingen klätterrosor eller klematis. Men det som ska klättra måste sättas senast i höst så det beror på vad jag hittar denna säsongen.
Jag är i alla fall nöjd med dagens arbete!
Nu ska jag klä om och jogga en runda med Emma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar