26 juli 2009

Ovärdigt välkomnande

Bussarna går ju bara varje timme så jag hade en stund att slå ihjäl i Hörby innan jobb. Vad gör man på en söndag i Hörby? Handlar godis på VictoriaLivs.

En man jobbar där som har sitt ursprung i Mellanöstern. Vi pratade lite, sist jag handlade där var han också där och förundrades över svenskarnas behov och tillgång till lösgodis. Ska tilläggas att den butiken har fler sorter än de flesta!
Idag pratade vi lite till, många (även han) frågar om jag har svenskt ursprung och han berättade att han bott i olika länder i Europa de senaste 10 åren. Han berättade också att han är författare, utbildad journalist och politisk analytiker.

Och nu fyller han på lösgodis på VictoriaLivs i Hörby.

Har bott här i två år och inte fått plats på en SFI (svenska för invandrare) ännu trots ett samtal till dem i veckan. Det enda besked han får är att han kanske får plats nästa kurs. Så han får lära sig svenska via internet, textning på tv och av kunderna. Han har fått veta att han inte får jobb inom sitt område förrän han kan skriva flytande på svenska. Han hade gjort flera jobb för t.ex. CNN.
Jag visste inte hur jag skulle formulera en ursäkt till honom å Sveriges vägnar. Jag skäms när jag möter människor med så ofattlig kompetens som misshandlas av Sveriges invandrarpolitik.

Jag hade en vän en gång som flytt från Iran under revolutionen.
Han var jurist. I Sverige jobbade han med att klistra reklamlappar på butikers skyltfönster. En sådan man hade väl kunnat vara en fantastisk tillgång för exempelvis UD i Iran-frågor?

Usch, undra vad våra invandrare som arbetar som städare, kioskägare och taxichaufförer har för kompetens. De jobben vi ursvenskar inte vill ha men som många mer kompetenta än de flesta tvingas ha för att inte behöva leva på bidrag och almosor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar