25 juni 2009

Rekord i girighet

Kom i tanke på en sak som hände förra veckan på mitt andra jobb som nog slog alla tänkbara rekord i girighet.

Företaget har en policy att om kunden betalat för mycket för en vara och påpekar detta, får kunden 25 kr i kompensation. En äldre herre modell tjurig kom till mig och visade upp ett kvitto där han betalat fel kilopris på en vara. Han påpekade då policyn att han skulle ha 25 kr dessutom. Jag bad ju om ursäkt å företagets vägnar och självklart skulle han få sina 25 kr. När jag gjorde återköpet insåg jag att med det rätta kilopriset hade han betalt 1,07 kr för mycket. För den summan plus 25 kr hade han alltså gått tillbaka till butiken för att påpeka 1,07 kr.

För det första hade jag aldrig kommit på tanken att klaga över 1,07 kr och för det andra hade jag skämts ögonen ur mig om jag gått tillbaka och dessutom begärt kompensationen.

Hade han varit sliten och smutsig eller med ett ödmjukt sätt frågat efter pengarna och man på något sätt förstått att han var fattig hade jag aldrig reagerat. Men detta var en sådan gubbe som hade varit mer än kapabel att sätta käppen i hjulet på en unge som cyklat på gångbanan. Och han har säkerligen aldrig fått uppleva kärlek.

Som sagt, nytt rekord i girighet. Om något år finns det säkert en artikel i tidningen om "den äldre farbrorn i Hörby som i hemlighet skapat sig en miljon-förmögenhet och bodde i ett kartonghus".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar