20 juni 2009

Födelsedagsresumé


Igår släppte jag av Liten på dagis och tog sedan bussen mot Malmö 08:30. Mötte upp mamma på centralen vid 10 och hoppade av Öresundståget på Ørestad och första anhalten blev Field's!

Där fanns betydligt fler butiker än då jag var där för ett par år sedan och det var positivt. Debenham´s hade bytts ut mot Magasin dessutom.


Deichmann (finns även på Entré i Malmö) förälskade jag mig i dessa ballerinas som fick följa med hem, fanns i beige och svart också.


När vi gått runt Field's fikade vi på Kageland och självfallet åkte en chocolade croissant med hem. Såhär ser den ut när den landade i Linderöd efter en heldag.
Fluffigheten är liksom borta... ; )

Metron som går förbi Field's går till Kongens Nytorv men inte till Hovedbanen och eftersom vi ville låsa in lite matkassar i förvaringsskåp tog vi Öresundståget dit.


Som de vana Köpenhamnare vi är : ) undvek vi självklart Strøget och valde andra shoppinggator. Strøget består i min uppfattning av tre sorters butiker, svindyra märkesbutiker ju närmre Kongens Nytorv man kommer, samma butiker och kedjor vi har hemma och billiga skitbutiker med krimskrams och dålig kvalitet.


Första målet inne i city var Feinsmækker (Larsbjørnsstræde 7), en pärla få turister har stött på men eftersom jag bott där vet jag var de bästa ställena är! Det är ett pyttelitet café med de absolut godaste grillade mackorna och de serverar fantastiska smoothies. Vi beställde in en grillad macka med kyckling, bacon och curry och den var lika god som den brukar!


Notre Dame (Nørregade 7) som är en superbra inredningsaffär hittade jag något jag letat efter jättelänge! Har sett att grannen har en korg med tvättklämmor hängandes i torkvindan och jag har letat som en tok efter en utan att lyckas. Behövde också nya klämmor eftersom de jag har hängt ute hela vintern och knäckts. Självklart hittade jag PRECIS det jag behövde på Notre Dame!


Korgarna fanns i lika många färger som klämmorna och den enda färgen jag inte valde var en orange klämma. Gillar inte den färgen alls. 60 klämmor fick plats i korgen och jag ångrar lite att jag inte köpte en korg till och fler klämmor men jag åker dit igen i sommar och hoppas på att de finns kvar. Kanske Lina har lust att hänga på?


Hjärtat klappade också lite fortare när jag såg en serie från Crabtree & Evelyn som jag inte sett i Sverige innan, "Summer Hill". Jag provade lotionen och blev ögonblickligt förälskad!!! En lotion och en tvål inhandlades också! Det var som en svag mix av syrén och jasmin, ljuvlig!


Dagen gick i frossans tecken och nästa anhalt var glassbaren på Frue Plads vid Köpenhamns domkyrka. Härligt hemmagjord italiensk glass i stora kulor och underbar smak. Vi tog tre kulor vardera och var rörande överens om att det var en för mycket och det har jag nog aldrig sagt förut, så mycket glass fick man!

Vi bestämde oss för att gå tillbaka till Hovedbanen via Gamle Strand och Christiansborg och tvingades korsa ett hysteriskt folkmyller på Strøget och var glada att vi inte trängt med alla där. Illum ligger där och på den sidogatan vi kom från har de sin blomster-bar och vid orkidéerna såg vi en skylt som vi inte riktigt trodde på...


...38 DKK/st

Men det stämde så nu har jag köpt mina allra första orkidéer och mamma instruerade mig i hur de ska skötas. De har otroligt billiga blommor eftersom de köper in sådana mängder och dessutom är blommor generellt billigare i Dk oavsett valutakurs.

Vi tog tåget från Köpenhamn 17:23 och var snabba på så vi fick sittplats med alla kassar. Vi skiljdes åt på Malmö central och jag tog bussen mot Södervärn för att byta till Kristianstad-bussen. jag hade ställt in mig på att ta med indisk mat hem men där fick jag tänka om. Den första restaurangen hade stängt och på den halvtimmen jag hade innan bussen skulle gå gick jag till två andra som också hade stängt. Flera andra hade öppet men indisk mat var uteslutet. Så det var bara att snopet hoppa på bussen!
Mamma ska köpa med sig indiskt när hon kommer på måndag så det ser jag fram emot!

Hämtade en glad Baltis från dagis vid halv nio och sen var det att hoppa i myskläderna! Tände massor med stearinljus och tittade på "Benjamin Buttons otroliga äventyr", superbra film!

Och prinsesstårtan var jättegod!
Det trillade in massor med grattis-sms under dagen och det var så roligt!

1 kommentar:

  1. Vilken härlig dag!!! Klart jag vill följa med om jag kan. Är galet avundsjuk på orkideérna.
    Kramis

    SvaraRadera