25 februari 2011

Dag 09 – Min tro

Pratar vi religion här så är jag ju en ateist som fortfarande väntar på att få bevis för annat och då säkert gärna konverterar.

Pratar vi däremot om trosuppfattning så är det något helt annat.
  • Min livsåskådning är inte att människan i grunden är god. Kemiska abnormaliteter i hjärnan kan ju skapa en personlighet mindre trevlig att ha att göra med. Uppväxtmiljön kan också skapa en ohygglig personlighet. Så jag ser inte ett barn som ett oskrivet blad utan tror att där står väldigt mycket redan i den boken. Jag tycker att hänsyn och empati är värdeord som styr allt mindre i samhället och det är riktigt synd. Jag tror på att ta hand om de svaga utan att alla ska ha det lika. Vi har inte samma förutsättningar, har aldrig haft och kommer aldrig att få.
  • Min världsbild. Människan är högst upp i näringskedjan av de levande varelser vi har på jorden kanske? Vi är sex miljarder och vissa klagar på att det finns för många vargar i landet, var finns proportionerna? Jag är övertygad att människan kommer att ha förstört jorden innan vi har ett alternativ till vår planet. Men det betyder inte att vi kommer att dö ut, vi överlever nog som de "superkackerlackor" vi är. Det hade varit intressant att få bevis på om vi har en själ eller ej och om den är bortkopplad från den fysiska kroppen. Ibland tror jag det eftersom så mycket pågår i den fysiska kroppen som "jag" aldrig får veta. Är "jag" då själen kanske? Hade varit bra om kroppen berättade väldigt tydligt för "mig" när immunförsvaret tillät en muterad cell att överleva och dela sig så att jag fick cancer. Till exempel. Tror inte på någon högre existens i alla fall och kan emellanåt tycka att det är lite läskigt (och oansvarligt men också avundsvärt enkelt) med människor som överlåter ansvaret för det som händer på en gud istället för att inse att man gör sina egna val.
  • Min livsfilosofi är klart baserad på de kristna värderingarna som absolut genomsyrar det samhälle jag lever i.
  • Jag kan vara ganska konservativ i min ideologi om kvinligt och manligt men dubbemoral för det gäller bara mannens uppgifter rörande uppvaktning och beteende mot kvinnan kopplat till en heterorelation. Mameluckerna är på som en kär kollega humoristiskt sa för någon dag sedan. är också ganska konservativ i min syn på generationsskillnader och hur vi yngre ska bemöta äldre och sedan bli bemötta av de som är yngre än oss. Partiideologin får räknas som liberalkonservatistisk, googla för jag jitter inte gå in på detaljer här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar