21 februari 2011

Dag 05 – Vad är kärlek?

Har missat att skriva på min blogglista under helgen så vi låtsas att idag är dag 5 istället för dag 7!

Ja, vad är kärlek?

Med jämna mellanrum lägger jag tid på att fundera över vad jag tycker om de människor jag har runt omkring mig. En slags utvärdering kan man säga, vissa får gå från vänskap till bekantskap och vissa utesluts helt. Väldigt sällan går bekantskap till vänskap men det händer det också.

Ett bra hjälpmedel för mig om vad jag tycker om en människa är att jag föreställer mig hur jag skulle reagera om jag gick på deras begravning. Skulle jag gråta är det inte för att jag dras med i stunden eller andras känslor utan för att personen betyder så mycket att jag kan säga att jag älskar personen ifråga.

Kärlek har ju lika många definitioner som det finns relationer så länge dessa innehåller något positivt! Kärleken till ett barn, en förälder, en partner, ett djur, en pryl, en känsla, en situation osv...
Man kan älska någon som gör en illa för någonstans är den relationen byggd på något som ger något positivt, någon slags belöning. Det vi gör gör vi ju bara om det innehåller en belöning, hur ologiskt det än kan verka. Kvinnor som älskar sin kvinnomisshandlare t.ex. Någonstans där finns en belöning som är definierad av den misshandlade kvinnan. Andra kan tycka det är absurt och inte se belöningen men det är oväsentligt, den finns där. Kärleken kan vara baserad på en egenskap som tittar fram ibland hos en av parterna, en situation som en gång per decennium uppenbarar sig eller enbart baseras på ett önsketänkande efter en egenskap som aldrig visar sig.

Det finns ganska många personer i mitt liv som jag älskar tacksamt nog. Det enda riktmärket jag försöker leva efter är att tiden jag själv äger, fritiden, ska investeras i dessa personer och inte i några andra. Tycker att det fungerar bra.

2 kommentarer:

  1. Tycker om att läsa om dina tankar och värderingar. Antagligen för att jag tycker att du har så mycket klokt att uttrycka... Sedan är det nog oxå mycket av det som jag skulle vilja leva efter, men som jag kanske inte riktigt gör. Men jag har kommit en bit på väg, och där tror jag du har ett bra finger med i spelet!
    Kramar till dig vännen!

    SvaraRadera
  2. Det var en fin komplimang. Kramis tillbaks : )

    SvaraRadera