18 februari 2011

Dag 04 – Vad bjuder jag på för mat?

Ja nu är det ju inte särskilt ofta jag har gäster för min tid är för värdefull för att läggas på kvalitetstid med bekanta och jag har självvalt få fina vänner. Så det är ju svårt att svara på. Ett enkelt svar är "det beror på vem som kommer". Dumt kanske men väldigt sant. Har gästen önskemål försöker jag så gott jag kan tillgodose dessa.

När mina styvdöttrar kommer får de alltid välja vad de vill äta och än om de ofta väljer klassisk "snabbmat" som hamburgare eller club sandwich så är varianten som lagas den omständiga utan halvfabrikat. Jag undviker så gott jag kan halvfabrikat. Enda undantaget jag kan komma på här är Santa Marias guacamole på burk. Illgrön är den och inte fan är det av avocado då den enbart innehåller 5 % av denna grönsak. Tänker inte ens spekulera i vad 95 % är för den är så attans god så dessa kanske två, tre gånger per år jag äter tacos måste jag kunna fortsätta äta denna.

Jaja, nu lämnade jag den röda tråden. Jag får helt enkelt svara att jag lagar det jag vet att gästen gärna vill äta. Är ingen gourmetkock men hyfsat självsäker i köket. Testar mer än gärna skumma grejer jag inte kan uttala namnet på eller sådant som verkar spännande. Typ gräs på burk i geléform som jag hittade en gång.

En sak som är störig när det kommer till mig och matlagning är att jag är så himla långsam. Min fd. man berättade att han efter ett tag kom på att han skulle nämna att han var hungrig minst en timme innan han faktiskt var det för det dröjde garanterat innan tallriken stod på bordet. Mina styvbarn har väldigt roligt åt att det är naturligt för mig att äta efter kl 20, typ medelhavstid. Försöker skärpa mig när de är här men eftersom de inte tar initiativ till matlagning så äter vi ofta vid 21-tiden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar