28 augusti 2009

Toktankar

Ibland får man riktiga snilleblixtar.

Just i denna stund när jag sitter och mumsar på min tonfisktårta börjar jag fundera på det här med "bäst före".
Min tonfisktårta har "bäst före" 090828. Alltså är den "bäst före" alla dagar INNAN 090828. Men uppenbarligen är den inte bra 090828. Alltså borde den inte säljas 090828 men det gjorde den och det gör allt annat också. Där är det ok att sälja till och med det datum som står i "bäst före"-rutan. Men tänker man på vad det står så är det ju inte ok längre?

Och en annan sak jag reagerat på under flera år, VARFÖR hittar man alltid en text på alla förpackningar där det står "Bäst före: se..." (korken etc). Varför inte bara skriva datumet där just det står så hade man sluppit leta vidare???
Om det är för att etiketten kan försvinna så spelar det ju mindre roll ändå, man ska vara en sjujäkla säljare för att få sålt en produkt som saknar sin etikett.

-"Detta är en flaska Fanta, jag lovar! Jag garanterar dig att det är det och den smakar gott, ser du på korken att den inte gått ut i datum? Men du får ändå betala fullpris för den. Jag lovar att det är Fanta!"

1 kommentar: