25 augusti 2009

Roadtrip Viss Mosse

Joakim hämtade mig vid elva och vi körde mot gigantiska Viss Mosse där hans bror Peter jobbar. Nog det roligaste studiebesöket någonsin.

Panoramabilder:

Bild 1


Bild 2


Bild 3


Bild 4
w
Joakim hade missat att dubbelkolla att mina skor var ok för dagens utflykt så jag fick byta till ett par av hans 102:or... kändes de som. Det var stålhätta i dem och jag kunde knappt lyfta fötterna när jag skulle ta ett steg för de var så tunga. Kände mig som en clown : )
w
Så jag satte dem vid ingången till mossen sen hoppade jag runt barfota resten av tiden där! Ibland var det torrt som Sahara på marken men skönast var att gå barfota där det var "nyräfsat", som att gå bland bomull.
w

"Räfsan"... tror jag det var.


Här närmar vi oss maskinerna som jobbade idag. Peter & Peter körde vars ett monster.


Denna döptes som en självklarhet till Grotesco.


Jag vågade mig in i Grotesco men när Peter snällt erbjöd sig att jag fick åka med en sväng vann fegisen i mig och jag avböjde, där gick min gräns...
w

Vilket monster!!! Fyra höga trappsteg för att komma in i hytten!


Denna skönheten var desto härligare!!! Och fort gick det. Vill ha...


På väg tillbaka hittade vi ett ödelok i skogen. Joakim vågade sig inte in för där var spindlar... jag hade i och för sig inte heller vågat mig in där.


Sedan plockade jag lite blåbär...


...och tog en blåbärs-shot. Blev besviken på bären efter en sommar med mina egenodlade amerikanska blåbär. Dessa svenska vilda bär var både smaklösa och mjöliga, inte alls som mina.


I sådana vagnar lastar man över torven.

Jag fick av snälla chef-Peter lov att fråga Joakims bror Peter om han hade tid och lust att hjälpa mig med att lasta slipers en kväll. Jag fick ta hem till trädgården och jag föreslog en smörgåstårta som betalning ; )

Och så blev jag barn igen och hittade en sten jag tvunget skulle asa med hem.
Den glittrar ju så vackert i solen, sa skatan som man varit i tidigare liv...
w

Och en drös med rostiga 15-cm syllar från järnvägen hittade vi (läs Joakim) runt om på mossen. Man ska gräva ner något rostigt vid rötterna av varje rosenbuske står det i min fina rosenbok, det tar bort någon risk från någon sjukdom, vilken minns jag inte.

Efter några timmars spatserande på mossen åkte vi mot Linderöd igen och stannade på Svensköps livs och köpte glass och dricka. Vilket väder idag, sommar igen!

På anslagstavlan fanns reklam för Stubbarace med traktorer och Bonnafest... någon som vet vad det är? Det är i alla fall den 5/9 med start kl 12:00 och körning sker på egen risk (no shit). För mig låter det skånskt och lantligt. Inget jag stött på i min uppväxt i stan, den saken är klar ; )
w

Sedan stannade vi igen vid denna skylten.


Ett Lancaster fullastat bombplan störtade i Svensköp 1944 och orsakade en explosion som tryckte ut fönstren på gårdarna på flera kilometers avstånd. Vilken smäll!


Avgjutning av propellern, allt annat var i princip pulvriserat efter nedslaget.
w
Efter ett stopp på Linderöds trä för inköp av ett par säckar betong lämnades jag av vid farstun, nöjd efter en härlig roadtrip med bra väder och sällskap som vanligt.
Tack Joakim för att jag fick följa med och till Peter & Peter för tacksam guidning och information till en stadsunge som mig!

2 kommentarer:

  1. Hihi Johans gamla arbetsplats ju. Du må tro att han var mögig när han kom hem därifrån.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Den där flygplanskraschen, finns den på Svensköpsvägen mellan Linderöd och Svensköp? Hade varit kul att köra dit och titta. Visste inte om detta :)

    Du kan väl göra ett undantag svara i min gästbok?

    Mvh Linda

    SvaraRadera