26 augusti 2009

Farbror doktorn och mjukglass


Baltis och jag var i Hörby kvart i nio och jag hade memorerat vägen till veterinären. Vi har varit där förr men då har vi åkt i bilen. Vi träffade på farbror doktorn utanför och fick komma in direkt. Där har man ingen fast tid utan de har öppet mellan 9 och 12.


Doktorn kontrollerade örat på Liten och instämde med att det var inflammation. Sedan skrev han ut recept och sist gav han honom hans vaccination. Inget av det reagerade Liten på, han är så duktig och lugn.


Så vid halv elva promenerade vi tillbaka mot byn och det var en härlig tur bland åkrar och hagar innan man var tillbaka i civilisationen igen. 655 kronor kostade kalaset, superbilligt verkligen jämfört med Djursjukhuset i Malmö där jag annars åker. 140 kr besöksavgift, 360 kr vaccination och undersökning och 155 kr för medicinen.
d
Vi spatserade först till Apoteket där jag hämtade ut medicinen. När vi skulle gå därifrån hade någon bundit två små hundar vid ett stuprör och när vi gick förbi blev de så vansinniga att de drog loss stupröret och försökte skutta efter Baltis. Självklart blev han också vansinnig men det märkliga är att folk tittar inte på de små irriterande hundarna som började utan stirrar bara på Baltis för att han skäller högst. Folk har en tendens att ha mindre överseende med en stor hund som skäller än om den bara försvarar sig framför en liten hund som skäller för att den attackerar.
d
Efter den incidenten gick vi vidare mot Assars gatukök, där delade vi på en hamburgare med pommes och sedan fick Liten välja vilken glass han ville ha. Det blev en stor mjukglass i strut. Jag fick smaka en tugga sedan ville han ha resten själv och det fick han. När man har varit duktig hos doktorn får man precis vad man vill ha ; )
d
Vi tog bussen hem och stannade till vid Lanthandeln, handlade lite frukt och pratade med söta Lina en stund.
d
Mötte Karin på Lilla Ylleröd som skulle leverera basilikaskörden till Helsingborg och hon frågade om jag ville med. Jag hade egentligen bestämt att åka med Lina och träna men eftersom vi ändå skulle träna olika pass messade jag henne att jag valde Helsingborg istället!
Baltis fick stanna kvar på dagis och strax ska jag hoppa på cykeln igen och möta Karin i affären!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar