26 augusti 2009

Skördefest


Jag mötte upp Karin i affären 14:30 och vi styrde kosan mot Helsingborg!
s
Hon och Uffe hade startat 06:30 med att skörda basilika som skulle fraktas till Helsingborg för vidare leverans med kylbil norrut! Av basilikan skulle det göras basilikaolja. Över 100 kg blev skörden! På bilden är det skördat men man klipper ovanför ett bladpar så att det kan bli en skörd till. Växthuset är på 90 kvadrat!!!
s
Fraktgrabbarna lossar bilen! Grabb nr. yngre gjorde det inte alltför ont i ögonen att titta på ; )
s
Karin är jättenöjd!
s
Karin föreslog att vi skulle stanna på Klinta och fika men när vi kom dit strax efter 17 var det stängt. Jag hade inte alls en aning om att de stängde redan 17 men nu vet jag det!
s
Så vi körde till Ringsjöfisk istället. Karin hade aldrig varit där men jag är beroende av deras sillar till jul och påsk, skulle inte falla mig in att köpa burksill i affären efter att ha smakat deras sillinläggningar...
s
Rökade räkor och rökt smörfisk...
s
De har hur många sillinläggningar som helst. Och gäddbiffar.
s
Och skaldjurssallader...
s
Och lite blandade delikatesser som knäckebröd, kryddor, sylter och oljor.
s
Karin köpte lite spännande oljor. Måste ju undersöka andras olivolja med basilika...grrr...
s
Vilken festmåltid! Vi hade skördefest med romsill, pepparrotssill, Brantevikssill, ägg, potatis, hembakat fröd från Ringsjöfisk, kräftsallad med vitlök, nyrökt ål, rökta räkor och gräslök. Mycket mäktigt och mätt blev man! Öl och snaps till det (jag hoppade som vanligt snapsen).

1 kommentar:

  1. Det ser gott o trevligt ut, men vad menar du: hoppar du av snapsen, eller?

    Puss, Ma___

    SvaraRadera