16 augusti 2009

Roadtrip med J

J kom hit vid 10 och vi körde mot Flyinge vid 11. Valde motorvägen mot Hörby och sedan småvägar för de är mycket vackrare... Jag har ju inte kört på 2-3 v heller så jag ville köra landsväg först så jag kom in i det lite! Behövde träna på acceleration vid stillastående så det fick vi gjort idag så nu sitter det bra. Det blev ganska mycket rondell-körning också på olika ställen och det är perfekt för det är nästa moment på körskolan.




Ett par km väst om Flyinge i Harlösa ligger det en utsiktsplats med vy över Kävlingeån.


På utsiktsplatsen åt vi vår medhavda picknick, grov baguette med brie, tomat och cheddarost!


Harlösa kyrka ligger precis vid utsiktsplatsen! Ondskefulla moln men vi hade sol på hela vår resa. Självklart ; )

Dagens utflykt var en försenad födelsedagspresent från J och jag fick gå bärsärkagång på Flyinge plantshop som present. Självklart fanns det så mycket jag skulle vilja ha att det hade behövts ett släp för att ta hem det men jag har planterat så mycket i år att jag vill hålla igen med de nya rabatterna och se att det som satts trivs så jag inte har hur mycket som helst nästa år som ska flyttas.






Flyinge plantshop

Följande fick jag med hem:


Japansk ädelcypress
Blir ca 80 cm hög och har väldigt mjuka barr och böljande växtsätt. Tål zon 3


2 st 'New Dawn'




Klätterros med ljust rosa blommor (med veckade blad!) som blir 4-5 m och som ska planteras vid rosenportalen vid pallkragarna. Tål zon 5.


Jag har aldrig handlat på en plantskola som har skriftlig garanti på sina växter men det har Flyinge på de flesta av sina perenner. Fram till oktober har man rotningsgaranti och dör växten får man en ny!


Vi körde förbi en oansenlig liten handelsträdgård någonstans vid småvägarna runt Kungshult som skyltade med stora orangefärgade skyltar om lavendel och stannade till där. Vilken liten pärla!


Jag fick fyra vackra lavendelplantor...


...och två penngräs i present.

(Bild från maj)
Sedan bar det av mot Klinta Kryddor och Grönt!

Vi gick en tur inne vid heminredningen för jag hade ju mitt presentkort att lösa in som jag vann på deras tipsrunda sist jag var där. Ville ha deras juterullehållare men den var slut så vi köpte fika för pengarna istället och sedan gick vi deras tipsrunda. Insåg när jag kom hem och googlade utslagsfrågan att det inte spelar roll hur många rätt vi hade på de andra frågorna... vi var låååångt ifrån det rätta svaret! Men det är ju roligt med tipsrunda oavsett om man vinner eller ej.


Jag fikade på Annas underbara morotskaka!

Efter Klinta körde vi mot Hörby och som sista present tankade vi alla mina bensindunkar fulla till gräsklipparna så nu klarar jag mig minst ett år!

Dagen var supermysig och vi hade det riktigt roligt och skrattade mycket! J har så roligt åt mig och mina kommentarer när jag kör.

Apropå roligt så överhörde jag en dialog mellan en pappa och hans ca 12-åriga dotter på jobb igår. De letade efter kassler och dottern frågade hur kassler såg ut. Hennes pappa svarade att det liknar en fet kärring i nätstrumpor... jag hade fullt sjå för att inte vika mig av skratt men kunde ju inte visa att jag lyssnade på dem!!!

Nu blir det middag med kycklingfilé, strimlad potatis och kryddsmör. Filmen Intolerable cruelty och B&J!

Fick aldrig ätit glass igår för jag kom in så sent och åt ännu senare och då var det strax dags att sova. B&J stressar man inte med, det ska vara rätt stämning, bra på tv och gott om tid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar