27 augusti 2009

Öspab

Ja då har man shoppat loss på Öspab igen. Men men vad gör man när alla plantor man ser vädjar om att få pryda just min trädgård???


Numera har jag blandade känslor för Öspab pga mördarsniglarna. Men med försiktighetsåtgärder kan jag fortsätta handla där men det är inte förstahandsvalet.


Jep. Ett bra lass följde med hem.


Lite glass blev belöningen för jakten ; )
Joakim valde en äcklig med lakrits, bläh...


På väg hem stannade vi vid Högs väg, den vackra stenmurskorsningen vid Maltesholms slott. Stod klar 1824 efter nästan 50 års byggande... Det fanns nog inte så mycket mer än starka män som kunde göra jobbet.


En del av muren rasade för ett tag sedan och det är på väg upp mot slottet. Vilket gigantiskt ras!

På andra sidan Högs väg står det vackraste sommarhus jag sett, Oresholm.

Med mig hem följde i alla fall;


'Vitis spulga', rödviolett staketdruva.


Tål ned till -25 grader och vill stå i skyddat söderläge. Självfertil och behöver inte vintertäckas. Litauisk härkomst. Min vän P har odlat druvor förut och tyckte att jag skulle göra ett försök. Har inte bestämt om de ska stå vid staketet vid pallkragarna och växa horisontellt eller på kortväggen i söderläge vid stora uteplatsen.


'Vitis sukribe', grön staketdruva.


Klarar också -25 grader, självfertil med litauisk härkomst.


'Polca Co', hösthallon.

Denna fick jag gratis, börjar löna sig att vara stammis.

Syrénbuddleja 'Royal red'

Köpte två stycken. Denna har rödvioletta blomklasar och är en av fjärilarnas absoluta favoriter (kallas också fjärilsbuske). Ska du bara ha en sort, välj då med mörka blomklasar då det är dem fjärilarna föredrar. Blir 2-3 meter höga. Om de fryser ner första vintern, ge inte upp, de kommer tillbaka. Klipps ner på våren när man ser de första skotten. Ska absolut stå i vindskyddat läge.
e

Syrénbuddleja 'White profusion'

Denna är vacker och jag valde en vit också för att förstärka kontrasten då den ska stå mellan de två rödvioletta.

Röd 'pastellakleja'
d
Köpte 12 st plantor av dessa för 10 kr/st.


Röd 'daglilja'
d

Köpte 12 st små och 2 st större plantor av dessa för 10 kr/st. Ska stå vid dammen.

Blå 'strandiris'

Dessa ska stå vid plommonträdet i irisrabatten.
d

Blå 'kantnepeta'


Kantnepeta kallas även kattmynta så jag får väl dras med områdets katter. Men då har Liten i alla fall något att sysselsätta sig med ; ) Go Baltis...
Om man skär bort blomställningarna efter blomning får man ofta en andra blomning också.
d

Vit 'rosenvial'


Denna ska jag ha nere vid pallkragarna. Kan bli otroligt kraftiga plantor, 180 cm höga.
d

Röd 'rosenvial'

Denna ska också stå vid pallkragarna.
d

Blomsterpinnar i 28-pack.


Tjocka bambupinnar till mina gladiolus. Stänglarna är tunga och står inte vindskyddat i år så dem ska jag binda upp.


Två krukor till som ska användas till min örtpelare. Den ska jag bygga nästa år så krukorna hinner få fin patina.
d
Lite snicksnack innan Joakim begav sig hemåt igen!
d


Bild på mina självsådda petunior. Mycket duktigt att fröså sig i kruka istället för på marken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar