9 mars 2011

Slagskämpe

Stackars Baltis blev påhoppad av en hund i samma storlek när vi var ute för ett par timmar sedan. Vi gick på en väg och då jag såg att vi skulle för möte med två hundar vände vi om men det var för sent. Hundarna var lösa och sprang mot oss och den stora hoppade direkt på Baltis. Han är ju inte sen att nappa alfahanne som han är så det gick vilt till. Det enda jag gjorde var att släppa kopplet och backa undan. Det är väldigt farligt att gå emellan i hundslagsmål om vi talar om hundar i 45-kg-klassen. Rent krasstär det ju hellre Baltis än jag...
Kvinnan som rastade hundarna (inte hennes egna visade det sig) fick tag i sin hund och lyckades sära på dem. Hon gick och band sina hundar och vi gick bort en bit. Jag såg att Baltis haltade så jag sa till henne att jag behövde hennes namn och nummer om vi behövde uppsöka veterinär.

Hon bad om ursäkt och var jätteupprörd över det som hänt så det blidkade min ilska över att hon hade dem lösa när det inte var hennes hundar. Det märkliga var att hon promenerade dem bara ett femtiotal meter från motorvägen, vad hade hänt om en kanin sprungit förbi ut påvägen och hundarna följt efter?

Nåväl, när vikom hem var det fram med pannlampa och Baltis sjukvårdslåda. Två punkteringssår i ena armhålan som fick förband och nu upptäckte jag då han låg och slickade sig att han har ett litet på det andra frambenet också. Men för litet för att behöva förband tror jag. Ska googla lite.

Efter googling blir det nog att göra egen koksaltlösning (1 struket kryddmått/dl vatten) och tvätta med och skippa förband för att lufta det. Ska imorgon köpa en doseringsspruta på apoteket. Jag är inte mycket för att springa hos veterinären (har en hund som extremt sällan behövt besöka detta ställe) och hoppas att rengöring och koll flera gånger per dag räcker och att det inte blir infekterat. Det är lite olika råd på nätet. Flera har hållt det rent och det har blivit bra, några har haft otur och fått besöka veterinären.

2 kommentarer:

  1. Hej Jenny!
    Hittade hit via din klocka Esprit du Temps, för jag hittade en på Tradera och googlade - och sedan tyckte jag din hemsida var så inbjudande så jag började läsa... :-)

    Det var ju hemskt för Baltis, hoppas hans sår läks stadigt!
    Blev det hela polisanmält - det borde det bli!

    Jag fick en ny granne i somras, de har två hanhundar, en är trol. korsning rottis-dobermann, black and tan-färgad, och så en aningen lägre pitbullkorsning, vit med rödbruna fläckar. Jag bor inte i Linderöd, men väl på Linderödsåsen, och jag undrar med en rysning ifall det var min grannes hundar, de rymde hemifrån för ett tag sedan... De hundarna har det hemskt, får bara höra rytande och svordomar och stod de första veckorna kedjade vid garaget från morgon till sen kväll. Kedjorna var väl max 4 m långa, och dessutom hade hundarna kedjestryphalsband. Och de skällde så fort de hörde eller såg mig utanför mitt hus, och på alla som gick/cyklade på vägen.

    Det var jobbigt med skällandet, men värst var det att veta hur illa hundarna for, så efter en vecka bad jag vänligt en tjej (som jag trodde var sambon men som var en kusin som passade deras 1-åriga dotter) hälsa ägaren att han bröt mot minst 3 § i djurskyddslagen (bundna hela dagarna, strypkedjorna, ingen motion) och att jag inte anmält det men att jag "vidta åtgärder" om det inte blev bättring inom 3 veckor.
    Efter det samtalet har grannen trakasserat mig, samt byggt en "rastgård" som kanske varit tillåten för min lilla papillon. Och ingen koja, inget regn/vindskydd, inget mjukt att ligga på, bara en smal buske att flämta under i solgass. Jag har pratat m polisen men inget har hänt, och vid efterkoll hittade inte polisen mitt tips.
    Och nu släpper de ut hundarna på altanen (som har höga träsidor + dito grind) för att uträtta behov samt vara ur vägen - stackars hundar! Deras ägare borde ha hundförbud!

    Jag undrar om det kan ha varit min grannes hundar som anföll din Baltis? Kollade ni ev. öronmärkning? Stämmer min beskrivning färgmässigt?

    Vill berömma dig för din vackra och välskrivna blogg - och vilket mysigt litet hus du har!
    Förresten, går din Esprit du Temps fortfarande? Det var ett fint arrangemang du gjort i klockhyllan, ju!

    Hoppas Baltis snart är helt återställd, och att du gjort eller gör en polisanmälan. Ofta är det ju i grunden inte hundarna som är problemet - det är olämpliga hundägare som inte borde få ha hund oavsett ras! Har själv haft en underbar rottis-tik (min allra första egna hund, köpt när jag var 16 år) och hon var så snäll, glad och lydig och älskade när vi fick besök! Sedan har jag haft spaniels, och nu har jag en gammal papillontik som inte väger mer än 3 liter mjölk! Mycket söt och charmig mjölk!

    Bästa hälsningar till dig och Baltis!
    Ursula

    SvaraRadera
  2. Tack för en jättefin kommentar!

    Vi bor tillfälligt i Bunkeflostrand och det var här det skedde och idag har jag gjort polisanmälan. Jag tänker dels att nästa gång kan det vara en mindre hund som inte klarar att försvara sig och dels att det ännu värre kanske är ett barn som råkar illa ut. Men en handläggare måste ta ställning till om anmälan ska tas upp och ägaren kontaktas.
    Ägaren har inte kontaktat mig och jag vet inte om hon har försäkring som täcker mina utlägg, det är rätt trist att någon är så oansvarlig. Jag förstår inte att man har hund och inte pengar undanstoppade för att täcka en självrisk när något händer.
    Håller med dig om att det till mycket stor del är ägaren som formar hunden. Men när jag kollade upp rasen stod det på rasfakta att den avlats till just kamphund under större delen av rasens exixtens. Dessutom avrådde en av landets största kennlar av rasen att låta den leka med hundar av andra raser. Den var alltför våldsam och envis/vinnarinstinkt för att garantera att leken höll sig på en bra nivå. Ofta gick leken över till kamp och jag undrar vem som vill ha en sådan hund!

    Klockan fungerar fortfarande. Tycker däremot mindre om företaget som säljer den då de inte kunde/ville visa vilka klockor som ingick i serien. Jag fick alltså inte veta vilken klocka som skulle skickas i nästa paket! Mycket märkligt tyckte jag!

    Ha en trevlig helg Ursula!

    SvaraRadera