21 mars 2011

CSR för Malmös hemlösa


För ett par veckor sedan fick jag hjälp av en mer erfaren kollega att rodda ihop ett projekt jag funderat över en kort tid. Alla bolag behöver arbeta aktivt med CSR (corporate social responsibility) och vårt i synnerhet. Detta tyckte jag var ett bra sätt att ta samhällsansvar. Utöver den uppenbara vinsten för Malmös hemlösa är CSR positivt för bolaget, man blir för många en mer attraktiv arbetsgivare, många medarbetare känner ökad lojalitet, engagemang och stolthet. Det blir dessutom ringar på vattnet då andra bolag ser vinsterna och följer efter.

Så vi anordnar denna veckan insamling av kläder, filtar, hygienartiklar etc. till Skåne Stadsmission och Malmös hemlösa. Mellan kl 8-9 sitter jag då här nere i källaren och väntar på rusningen för att göra veckans goda gärning. Jag har fått en kasse kläder men det var i fredags, hoppas folk kommit ihåg att rensa sina garderober i helgen.
Det hade ju varit väldigt trist om det första dagen inte kommer in någonting för vi är ett antal hundra medarbetare på detta Malmökontoret. Än om info har gått ut både på intranät och anslagstavlor är det en risk att folk missar för att man inte tittar. Jag har försökt sprida det på luncher och när jag mött folk också.

Haffade även vår VD förra veckan och bad honom föregå med gott exempel.













Jag har i alla fall med mig en frukt, en ledarskapsbok och mobilen. Det klarar man sig på ganska länge. I alla fall tre kvart till.

ps: har värk i mina knä sedan löpturen igår. Får nog värma upp knäna bättre nästa gång.

3 kommentarer:

  1. Åh vad bra du är Jenny! Precis vad elnät behöver för att förbättra sin image och bidra till välgörenhet. Nå kom någon? Föregick P-O med gott exempel? Nyfiken!

    SvaraRadera
  2. Det dök upp fem personer och lämnade en hel del! P-O hade sagt till sin sekreterare att han skulle lämna på onsdag.
    Beroende på hur många som lämnar imorgon så ska jag nog skicka ut ett mail till Nobelkontoret för de flesta tittar nog varken på anslagstavlan eller intranätet : ( kan inte tänka mig att så få av flera hundra har grejer att lämna...

    SvaraRadera
  3. kul, men framförallt viktigt projekt. skulle skriva mer men nu hänger frank på min arm. tack igen för din så fina kommentar för ett tag sedan. den gjorde väldigt mycket för mig!
    /jennie

    SvaraRadera