14 mars 2011

Dumlekladdkaka

En kollega hade missat att ta med en kaka hon bakat i helgen till festen hon skulle till. Trist för festdeltagarna men himla m¨åndagstrevligt för oss på jobb!

Originalkladdkakan var med lakrits men då jag är mindre förtjust i det valde jag Dumlekolor istället! Köpte med mig det hem och glad i hågen började jag svinga ihop ingredienserna. Som vanligt är jag för ivrig med att starta för att ta det lugnt och metodiskt så jag upptäckte först då allt var ihoprört att den skulle vila i kyl i ett dygn innan den skulle ätas. Så grymt besviken jag blev! Men skam den som ger sig, smaken är ju densamma så lite rinnig... vad spelar det för roll?

God var den : )



Ingredienser:
200 g smör

200 g mörk choklad
4 ägg
2 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
1 krm salt
8 Dumle- eller kick-kolor (eller annan valfri kola)

Ugn: 200 grader

Gör så här:
  1. Smörj en form med löstagbar kant, ca 22 cm/diam.
  2. Smält smöret.
  3. Bryt chokladen i mindre bitar och smält den försiktigt i smöret.
  4. Blanda till en jämn smet och låt svalna lite.
  5. Vispa ägg och socker lätt.
  6. Rör ner i chokladsmeten.
  7. Blanda mjöl och salt, rör ner i smeten till en jämn massa.
  8. Hacka kolorna och rör ner i smeten
  9. Häll smeten i formen, grädda i nedre delen av ugnen ca 15 min.
  10. Låt svalna och ställ i kyl ett dygn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar