24 mars 2011

Konferens dag 2

På dagens konferens i mångfaldens tecken var det först två workshops. Jag valde på workshop 1 att fördjupa mig i etnisk mångfald framför funktionsnedsättning och på workshop 2 könsfördelningsproblematik framför sexuell läggning. Efter arbetet i Unionens styrgrupp för hbt-frågor kände jag att det mesta var sådant jag redan var insatt i.















Efter en lång paus var det så dags för paneldebatt,
deltagare:
Mikael Palmqvist (Nätverket Mångkulturella Sverige)
Anja Sonesson (M)
Mikael Stamming (Öresundskomiteen)
Mats Persson (FP)
Anette Sjödin (Tema likabehandling) kunde lyft sin organisation betydligt mer, borde representerats av någon mer färgstark
Behrang Miri (Debatör) extremt engagerad och inspirerad man men många kloka tankar
Luciano Austudillo (Uppstart Malmö) intressant man som avskydde ordet mångfald
Therése Jönmark (EON)

Efter dessa två dagar kan jag väl säga att jag verkligen längtar tills den dag då mångfald är en icke-fråga. När det är helt oväsentligt att dela in människor i kategorier (som är direkt orsak till diskriminering och fördomar...) och istället se individen och tillhörande kompetens. Det som var trist var ju också att det var en konferens där man mässade för redan frälsta. Självklart fanns ju ingen på plats som behövde delta i den bemärkelsen att man tycker mångfald är onödigt etc. Som en deltagare uttryckte sig, "vi har fyllt operationssalen med läkare som kan operera bort problemet men den sjuka patienten saknas". Lysande, briljant säger jag! De som verkligen behövt delta var ju inte där, patienten saknades!!!

Guldkorn:
Behrang Miri: "mångfald utan jämlikhet är ingenting"
Mikael Stamming: "kategorisering är syster eller bror till fördomar"
Luciano Austudillo: "begåvning har ingen hudfärg, talang har inget kön, sluta jaga mångfald när man jagar kompetens"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar