25 januari 2011

Självkontraktet

I början på året (medvetet inte den 1/1...!) skrev jag ett kontrakt med mig själv. Skillnaden denna gång jag lovade mig själv något var att jag behövde något mer seriöst för att faktiskt hålla löftet. I alla fall något som öka chansen att jag höll löftet och än så länge har det gått bra förutom på en punkt som fortfarande är åt helsike.

Nu har det gått 21 dagar och det är vad man generellt brukar säga att en ny rutin tar för att "sätta sig".

Här är kontraktet, text i kursiv och mina noteringar om lyckat/misslyckat i vanlig stil:


Självkontrakt

Härmed skriver jag kontrakt med mig själv att uppfylla följande punkter:
  • Jag har rökt den sista cigaretten.
    • Jag vill inte ha svårigheter att dra djupa andetag på morgnarna.
    • Jag vill träna när det passar och inte ta hänsyn till när jag rökte sist.
    • Jag vill inte betala 25 kronor per dag för att röka.
    • Inga problem här, har inte tagit ett bloss sedan söndag kväll för tre veckor sedan. Kommer alltid att vara rökare men förhoppningsvis en som aldrig mera komer att röka.
  • Jag ska göra mitt bästa för att vara i säng kl 22.
    • Jag har oftast gjort mitt allra bästa och prioriterat bort tv och nedvarvning ofta för att komma i säng så nära kl 22 som möjligt. Kan bli desto mer effektivare dock med hundpromenader och hushållssysslor men det kräver arbete då träningen tar upp väldigt mycket tid.
  • Jag får inte snooza de dagar jag arbetar.
    • Att snooza tar tid från frukost och hundpromenaden på morgonen.
    • Totalt misslyckats med detta. Måste verkligen komma på ett bra sätt att ta mig upp ur sängen. Som det är nu får jag ju arbeta desto senare på kvällen eftersom jag snoozar ibland en hel timme. Skäms på mig. Borde köpa en sådan klocka som skjuter iväg grejor och  inte slutar pipa förrän man monterat ihop delarna.
  • Jag ska träna minst 30 minuter varje dag i en form som inte innebär hundpromenader.
    • Inga problem här inte, däremot tränar jag inte varje dag 30 min men tillräckligt med minst 60 -min-pass för att täcka målet om 3,5h/vecka.
  • Jag ska äta frukost varje dag.
    • Det tar 15 minuter att äta och hjälper mig att gå ner till en hälsosammare vikt.
    • Funkar problemfritt. Kör fiberhavregrynsgröt med rörsockersirap och lättmjölk varje morgon. Toppen.
  • Jag får äta vad jag vill en dag i veckan.
    • Jag äter 1460 kalorier/dag plus max vad jag eventuellt tränat bort. Ätardagen innebär att jag får gå över dessa kalorier men inte att överdriva.
  • De andra dagarna ska jag äta efter ett veckoschema som exkluderar cola, färdigmat och sötsaker. Istället ska jag äta mer frukt och dricka vatten.
    • Veckoschema har det inte blivit men bra mat ändå. Försöker att inte äta så mycket kolhydrater på eftermiddag/kväll utan mer protein. Kolhydrater är bättre första hälften av dagen då protein bygger muskler och muskler växer vid vila (=nattetid). Svartcola är enbart tillåtet fredag och lördag (innehåller inga kalorier men massor med annat skit för kroppen). Sötsaker känner jag sällan sug efter på veckorna, däremot hör det till fredag och lördag framför tv:n.
Ort, datum

Underskrift

4 kommentarer:

  1. Det här kommer Du klara galant!!!! Go Girl!!!

    SvaraRadera
  2. Tack fina du!
    Det är ju snoozningen och läggdags som spökar. Måste klura lite på hur jag skärper mig med att komma i säng och sedan ur den ; )

    SvaraRadera
  3. Var det du som provade en wake-up light? Det kanske skulle fungera som surrogat till snooze. Själv skulle jag aldrig fixa att inte snooza men jag har avsatt egen tid för snoozningen för att inte behöva tulla på något annat viktigt. Snooze och kaffe är måsten för mig på morgonen.....

    SvaraRadera
  4. Jo jag testade wake-up light, har glömt att recensera den. Funkade inte bra alls så jag får inse att det är självdisciplin som gäller.

    SvaraRadera