19 januari 2011

Vart är du på väg och vill du dit?


Igår var jag via jobbet på en makalös föreläsning på Stadionmässan med Christer Olsson. Han talade om mycket kopplat till företagskultur men även sådant som är nyttigt för gemene man i vardagen! Underbart sätt att presentera självklar (för mig som beteendevetare) kunskap. Rolig, levande röst, teatralisk!

Jag kände mig så upplyft då jag gick därifrån, motiverad och inspirerad!!! Oh vad jag hoppas att jag får tillfälle att lyssna på honom igen, och allra helst arbeta i en organisation där han är konsult. Men först ska jag köpa hans bok!

Här bjuder jag på några citat från föreläsningen:

"Välj att förstå så vet du precis vad jag är ute efter" - klockren...känga presenterad på diplomatiskt vis ; )

"Uttrycket ´det är tanken som räknas´ är kvalificerat skitsnack, det är handlingen som räknas!"

"Det moderna samhället finns men inte den moderna människan. Hon ligger ofta på något akutintag någonstans". Här talade han om att vi människor inte förändrats mer än marginellt de senaste tusen åren men vi har skapat ett samhälle och kräver av oss själva att orka leva i det vilket oftast inte fungerar så framgångsrikt.

"En icke reflekterad erfarenhet går direkt från omedveten okunskap till omedveten kunskap".

"Jag har problem med ditt beteende - kan du hjälpa mig med mitt problem?"

"Du läcker vad du tänker" ca 0.38 sekunder före en handling har vårt kroppsspråk avslöjat en del av tanken. Det är därför vi har deja-vu-upplevelser, vi HAR upplevt det förut, men för 0.38 sekunder sedan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar