6 september 2009

Bluff-mail

Har just haft riktigt underhållande läsning. Skapade ju en hotmailadress till denna bloggen för ett par veckor sedan och har inte fått in rutinen att kolla den. Gjorde detta nyss och förutom ett mail som faktiskt var riktat till mig från en jag känner hade jag fått en del från Burkina Faso, Afrika. Man har ju läst om Nigeriabrev och dylikt men detta tog nog priset.

Ett handlade om att jag skulle lämna mina namn- och adressuppgifter för att få ett bankkort skickat via Fedex laddat med $ 800.000. Intressant då att kontaktpersonen på Fedex hade en mailadress som inte slutade på fedex.com utan live.com (=hotmail).
Ett annat handlade om att jag hade en anhörig som testamenterat $ 12,5 miljoner till mig och dött 1997 och de behövde bara mina bankuppgifter för att göra överföringen. Tydligen heter min anhörig som jag inte visste att jag hade Assalamu Alaykum. Intressant.
Sista mailet innehöll ett affärsförslag på $ 15,5 miljoner där jag skulle få 40 % om jag uppgav mina bankuppgifter. TOP SECRET dessutom.
Tre olika mail handlade om att jag vunnit £ 800.000 och bara behövde svara på mailet för att få mina pengar.
Ett kom från Captain Jame Roy som var officer i Irak och han hade hittat undangömda pengar från olja och behövde en affärspartner för en monetär diplomatisk överföring.

Att det finns idioter i vår herres hage är jag trist medveten om men att det finns de som faktiskt går på sådant här är fullkomligt obegripligt och högst tragiskt. Och lite underhållande ; )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar