28 september 2009

Projektplatsen

Idag var M och jag på vår projektplats och ställde lite grundläggande frågor så att vi har en bas att arbeta från. Mötet gav mest nyckeltal (hårda fakta) med vi fick också prata med en från personalavdelningen och kunde då ställa frågor av mer öppen karaktär (mjuka fakta) som handlade om rutiner och bemötanden. Vi ställde även frågan om organisationen i vår rapport ville vara anonym men det behövdes inte så nu kan jag berätta var vi är och vad vi ska göra!

M och jag ska göra ett hälsobokslut (en hälsodeklaration) på medarbetarna i Lunds stift i Svenska Kyrkan! Medarbetarantalet är ca 500 och det blir ett gediget arbete som ska vara klart om fyra veckor... så det blir fyra mycket tuffa veckor framöver!

Hälsa och ekonomi är starkt sammankopplat i arbetslivet och ett hälsobokslut är ett verktyg för att mäta hälsa i pengar och se till att hälsofrågor finns med i ekonomiska beslut. Ett hälsobokslut ser till vilken ekonomisk effekt olika hälsoförbättrande åtgärder får och är en långsiktig planering. I ett hälsobokslut kan man få en samlad bild av sjukfrånvaron och arbetsmiljön.

På tisdag får vi delta i en av deras introduktionsdagar och får samtidigt svaren på de frågor vi ställde idag som behövde betänketid. Vi plockade med oss Svenska Kurkans årsredovisning för 2008, mycket nyttigt hittar man säkert i den.

Jag var tacksam för att jag inte fick frågan om jag är troende för det är jag inte. Det hade säkerligen inte spelat någon roll men det var ändå skönt att frågan uteblev.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar