17 maj 2011

KonsumentHäxan mot Ica i Tollarp

Igår skulle jag panta flaskor i Tollarp. Hade alltså med mig två stora pantväskor med ungefär 30 flaskor.

Kommer till Ica och där står på maskinen att den inte tar alla flaskor och att reparatör är tillkallad.
Maskinen tar kanske hälften av mina flaskor och jag stoppar då ner resten och går in med dem till butiken. Frågar i kassan vem jag ska lämna dem till och kassörskan ringer ett samtal. När hon lagt på får jag beskedet att jag får ta med dem hem igen för de tar inte flaskor manuellt.
Jag tror inte att jag hör rätt och frågar henne om det verkligen är den nivån på kundservice de har. Kassörskan vet dessutom hur långt jag åkt men inte för det ger utrymme för flexibilitet.
Jag informerar då att det beskedet gör att jag i största möjliga mån kommer att välja bort deras Ica när jag handlar.

Det de skulle gjort är att välja kundnöjdhet framför mindre jobb och principer. Jag som kund ska inte behöva ta konsekvenserna för deras teknik genom att behöva gå hem med mina flaskor igen. Jag skulle fått mina pengar och kassörskan skulle därefter lagt en lapp i sin kassa med hur mycket där fattades pga uteblivet pantkvitto. När sedan maskinen var lagad skulle de själv pantat flaskorna och korrigerat den kassan. Att de av bekvämlighet inte vill förvara flaskor är inte mitt problem. Det är däremot deras problem när jag sprider vidare deras brist på kundservice och sedan väljer att inte handla där mer. Jag kan likväl handla på Ica i Hörby som har fantastisk service och som ligger lika långt bort och det kommer jag att göra.

Skäms på er Ica i Tollarp! Ni har förlorat en kund för att slippa lämna ut 24 kronor.

Flaskorna lämnade jag istället i hos Handlaren i Linderöd som är vår lanthandel. De har inga pantmaskiner men tar ändå emot pant och hanterar det helt manuellt för de vet vad kundservice innebär!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar