31 maj 2011

En blomma gör en glad!

I måndags på väg till bussen plockade jag en stor bukett regnbågslupiner och tog med till jobb. Satte dem i vas i lunchrummet med en A4 där jag önskade alla en riktigt bra dag. Blev uppskattat! VDn för företaget jag utvärderar jobbade på huvudkontoret den dagen och kom in till mig lite senare och sa att sådana som jag växte minsann inte på träd och det blev jag så himla glad över att höra.

Då jag skulle jobba på hennes kontor idag tyckte hon minsann att jag skulle ta med en bukett idag också vilket jag gjorde. Plus att de fick vars ett litet glas med ett par lupiner att ha på skrivbordet.

Lupinen är en tacksam och underskattad snittblomma (trots att den säckat på vägen utan vatten blir den fin på ett kick igen) så på vägen hem plockade jag minsann en bukett till mig själv också och satte i en undangömd silvervas.

Utanför citykontoret växer murgröna på fasaden så jag tog tre tjocka sticklingar och satte i vatten när jag kom hem. Gjorde nya snitt, tog bort bladen 15 cm upp på stammen och tog bort barken för att underlätta för rötter att växa ut. Ett gratis sätt att få alldeles egna plantor.
Sticklingar som denna kan man ta på nästan varenda buske. Man kan sätta dem direkt efter att man skurit nytt snitt i en kruka med jord blandat med sand men jag vill se att det blir rötter först så jag har dem i vatten någon vecka.

1 kommentar: