6 december 2010

Premiär med Citytunneln

Efter jobb åkte jag ner till centralen för att ta min första tur med Citytunneln! Hade jag inte varit genomfrusen igår efter fisketuren hade jag nog testat den då på den absoluta premiären men nu blev det andra dagen istället.
Citytunneln går Centralen - Triangeln - Hyllie och vidare till Köpenhamn. På söndag stängs Svågertorp och istället är det Hyllie vid nya Malmö Arena som gäller för pendling till Dk.
En tia kostar det att åka hela veckan lång, har man periodkort som gäller i Malmö är det gratis.
I högtalaren sades det att nyfikna fick lov att titta in hos lokföraren. Ja jag är ju av den sorten så jag tassade dit : ))) häftigt!
Fina nya Pågatåg!
Tunnelväggarna ser olika ut på centralen och Triangeln, dessa är från Triangeln. Jättevackert ljus som rör sig sakta när det är tyst och fortare när ett tåg börjar närma sig! Perfekt för döva om det nu är del av tanken.
Från centralen är det inte någon jättelång rulltrappa ner till Citytunneln men vid Triangeln är det tre stycken. Vackra dessutom! På Triangeln finns två upp/nergångar vid vars en ände av perrongen. En som kommer upp bakom Triangelns köpcenter mellan köpcentret och Johanneskyrkan (uppgång s:t Johannesgatan) och en vid Smedjegatan nära Södervärn!
Det var roligt att åka och jag kommer nog åka flitigt mellan Triangeln och centralen mest för att det är trevligt.
Någon smart har tänkt till ordentligt när de kom på Tågveckan. Det är ju först på söndag det är skarpt läge och tågen ska köra enligt tidtabell. Från igår t.o.m. lördag kostar det mindre och de har tydligt kommunicerat att tågen inte körs enligt tabell. Samtidigt som Skånetrafiken ändå skulle ha testkört tågen får de ju in pengar från dem som inte har periodkort och dessutom lär sig tusentals pendlare det som krävs för en smidig resa. Då söndag kommer och tågen ska gå på riktigt har Skånetrafiken på ett smart sätt både tjänat pengar och minimerat allt kaos och alla frågor som kan komma om det varit helt nytt för alla pendlare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar