1 december 2010

"En resa genom livet"

Gårdagens föreläsning av alkoholisten och narkomanen Johan Cederquist var fantastisk. Han var så ärlig och det var brutalt och vackert samtidigt. När han var 32 år tog han beslutet att bli nykter och det var för 18 år sedan. Han har inte gett så många föreläsningar på dessa 18 år, det gör för ont sa han. Men varje gång vågar och orkar han berätta lite till.

På dagarna arbetade han tillsammans med landets stjärnkockar och på nätterna var han torped, sköt, brände ner och fick folk att "försvinna". Än idag är hans bäste vän den allra högste i en av landets kriminella falanger men vännen har respekt för att Johan lämnat det livet bakom sig.

Hans barndom var så tragisk att jag saknar ord, hans familj på båda sidor var missbrukare i flera led och det de utsatte honom för var så extremt brutalt, likaså den karusell av jourhem han hamnade i. Han hade ingen referensram när han den dagen valde att bli nykter om hur relationer bör fungera för att vara hälsosamma men han lyckades ändå!

När han berättat sin historia om sitt liv fram till 32 år var jag bara förbluffad. Det han hade upplevt kunde både räcka och bli över för att fylla en livstids ryggsäck. Eftersom jag själv är 32 år kändes det så träffande. Inte i innehållet självklart men jag kunde ju tidsmässigt relatera till vad som får plats i ryggsäcken på 32 år.

Jag hoppades kunna få ställa frågor som rörde en arbetsgivares stöd och insatser vid missbruk och fick den chansen. Fick dessutom många konkreta svar på vad man ska ha ögonen öppna inför och hur man kan bemöta en missbrukande medarbetare.

Efter föreläsningen bytte vi nummer, jag hoppas att jag i framtiden kommer att få en chans att bjuda in honom som inspirerande föreläsare genom mitt jobb på HR. Förutom det som handlade om hans missbruk var den styrka han ägde otroligt inspirerande.

Jag skickade ett mess nyss med tack för hans föreläsning och vad jag tog med mig från den och fick detta svar:

Jag tackar med mitt hela hjärta det glädjer mej. Jag fick känslan av att du är en stark och varm person. Hoppas våra vägar korsas igen. Mvh Johan"

Det hoppas jag också att de gör.

1 kommentar:

  1. Det måste värmt och hans känsla av dig är ju helt rätt.
    Och jag tror han blev riktigt glad av den respons du gav honom under och efter föreläsningen.
    Utöver stark och varm är du även en väldigt klok och vacker människa!

    SvaraRadera