1 december 2010

Initiativ



När min kollega och jag var på rundresa på bolagets etableringar och höll workshops i företagskultur fanns det några saker vi kunde höra från samtliga medarbetargrupper. Bl.a.
mer "vi-skapande aktiviteter".
9
När jag sedan fick höra att årets julfest bara var till för de som var avlönade av bolaget, alltså inte för inhyrda eller konsulter trodde jag inte att jag hörde rätt. Jag köpte inte argumenten till varför det var så och meddelade därför att jag avstod från att delta. Först frågade jag om jag kunde ge min plats till någon som inte var bjuden men som varit på bolaget längre än jag.
Gick inte. Nähä.
9
Det som bör tilläggas är att om inte alla så de allra flesta som är inhyrda eller konsulter är det på väldigt långa perioder. För mig spelar det ingen roll vem som betalar ut mina kollegors lön, de är mina kollegor! Jag tycker det är synd att man resonerat såhär då det inte är samma regler för alla bolagen i koncernen.
9
Tänk vad varumärket tjänat på att ha inhyrda och konsulter som spridit budskapet att de värderas lika högt som bolagets egna anställda? Tänk vilken fin skjuts i rätt riktning i arbetet med en förnyad företagskultur vi fått om alla känt att alla blev belönade för sitt engagemang? Istället tappar vi både effektivitet, engagemang och lojalitet med detta beslut. För det är ju inte bara de inhyrda och konsulterna som uttalat sitt misstycke, det är en betydande del av bolagets egna anställda som morrat också.
9
Nu är jag ju av den sorten att jag gillar att ifrågasätta och mitt mod är inte kopplat till min anställningsform. Har också fått höra för inte alltför länge sedan att jag tar strider jag inte alltid är inbjuden att ta men denna måste jag ta. Annars är det något jag aktivt börjat tänka på innan jag kastar mig ut i hetluften... Det krävs i alla fall en stark och modig chef för att jag ska trivas som anställd, alltför många gånger har jag blivit besviken tyvärr men det gör att jag hoppas och tror att den dagen jag är redo att bli chef så kommer jag att vara en förbannat bra sådan.

Om man ifrågasätter och sätter ner foten måste man också ha andra alternativ och idéer. Så detta mail skickade jag ut till samtliga på vår våning, ca 60 pers.

"Hej alla!

Nu är det ju snart dags att tänka på julfirande och ledighet för många.

För att gemensamt för alla på vår våning avsluta året som gått och fira allt vad vi fått gjort föreslår jag en julknytis måndagen
*censur*.

Ta med din favorit från gottebordet, vad som helst från hemmarullade tryfflar, köpta pepparkakor, en tub mögelost, avslagen julmust, fin- eller fulglögg eller en låda clementiner…

För er som är intresserade och har möjlighet att delta, maila tillbaka om vad ni vill ta med så finns det koll på att inte många väljer samma.
Dubbelkolla gärna med kollegan i rummet intill så att ingen miss gjorts vid denna inbjudan.
Vill du ta med en kollega från annan våning? Gärna det, vidarebefordra då bara inbjudan : )

Julen är en svår tid för många i vårt samhälle. Om du är förunnad att ha människor kring dig till jul som du håller av, känn tacksamhet för detta och njut av dessa relationer, ta ett djupt andetag och välj julro framför julhysteri!

Juliga Snöhälsningar,

Jenny Ancher Jensen
HR Assistent"


Acceptanserna väller in så nog är det uppskattat med ett evenemang där alla är välkomna. Har fått jättegulliga svar från flera kollegor och många klappar i ryggen.

4 kommentarer:

  1. Låter som du dragit igång ännu en lyckad sak på ditt jobb vännen:).
    Måste säga att även jag blir förvånad när de gäller o inte bjuda in alla,spec när de e ett så stort företag me. I lördags när vi på Posten hade vårt julbord,va även inhyrda chauförer me.
    Så där ser man vad en liten logistik filial i kriatianstad, kan slå ett stort företag i malmö på fingrarna;).. Men sedan vi fick ny chef,har mycke förändrats inom personal bemötande osv,o då bara till de bättre såhär långt iaf..

    SvaraRadera
  2. Härligt att höra att ni har den policyn numera på Posten Kstad att allas insatser är lika värda! Bra ledarskap!

    kramis sötnos

    SvaraRadera
  3. Tyvärr blir jag inte förvånad när jag läser detta. Har jobbat på ett stort företag ganska länge nu och det här är vardagsmat för mig. Gäller allt från olika typer av möten till middagar och evenemang.

    I år är första året då alla är inbjudna till en jullunch i restaurangen. Skillnaden är att konsulterna måste betala dryga hundringen för maten medan vi anställda får den gratis.

    Jag började själv som konsult och har varit med om allt detta. Idag som anställd på företaget brukar jag ignorera luncher osv men mötena kan jag inte ignorera i samma utsräckning.

    Tror detta är vanligt förekommande på flera stora företag. De mindre företagen brukar inte göra skillnad på folk och folk. Där är alla lika värda...

    Bra gjort av dig att bjuda in alla på ett gemensamt knytkalas! KRAM

    SvaraRadera
  4. Låter fruktansvärt tycker jag, men det är säkert vanligare än vad jag tror.
    Bra insats och ta tag i ett eget knytis! :)

    Kram

    SvaraRadera