5 december 2010

En svinkall dag på m/s Tumlaren

Jap. Klockan 7 var jag uppe, slängde på mig alla lager kläder jag lagt fram, rastade hunden och tog sedan ett par bussar för att slutligen landa på Ön i Limhamn 8:30. Mötte upp helt okända människor och klättrade ombord på m/s Tumlaren.

Mamma har sagt att jag en gång fiskat med pappa men det har jag bara en svag aning om. Och att jag då skulle fått upp en sjöstjärna?

På väg ut i Öresund fick man bre lite bullar och äta i skift nere i kabyssen. Hade fått en läromästare utsedd då jag ju inte hade en aning om vad jag skulle göra med utrustningen jag hyrt : ) lite nojjig var jag att jag skulle behöva trä mask på en krok, men det var ju bara trams haha!

Min första fångst var en bit sjögräs.

Min andra fångst var en tung jädra sjögräsklump så man skulle ju kunna säga att jag avancerade! Besättningen såg hur spöet böjdes rejält och sprang fram för att hjälpa till att få upp min "torsk" med en fångstkrok. Ni kan tänka er garvet på båten då denna kom upp! Speciellt eftersom jag var den första som verkade ha fått något på kroken. Jaja, jag är en utomordentlig förlorare så jag garvade lika mycket. Efter fisketuren fick folk pris för tungsta fisk, mest fisk o.s.v. och till min ära införde man lite spontant "Årets Bottennapp" och jag fick en jättefin låda med komplett utrustning för hobbyfiskaren! Fotar den en annan dag.

Sådana här var jag glad att jag inte fick, torskar. På 29 pers blev det 18 torskar så det var en dålig torskdag, för ett par veckor sedan hade båten fått ca 200 st...

Hu vad kallt... men det var bra för jag frös bara om rumpan och fötterna!

Titta på min fångst!!! Åtta fina sillar!!! Jag tyckte det var lite läskigt att bända upp gälarna, stoppa in två fingrar och knäcka nacken på dem så jag slog deras huvuden mot ett massivt bord istället. De flesta lät dem ligga i hinkarna och självdö men det var taskigt tyckte jag.

Hur mycket måsar som helst följde med oss tillbaka (vi åkte från Limhamn till Barsebäck och tillbaka samma väg med 15 stopp) för att få smaka lite fiskrens.

FEED ME!!!

Ohoj, land i sikte!

Limhamn

Rejält med is överallt i hamnen men inte ute på havet.

Mina fina sillar hemma i vasken. Stod länge och stirrade på dem och undrade hur jag skulle kunna sätta kniven i deras anus och sedan skära längs med magen och sedan dra ut inälvorna.

Tänkte sedan på att jag för första gången faktiskt fångat min egen mat och att detta kött tillhört en varelse som levt ett liv helt som "nature intended". Då gick det bra. Kändes i alla fall tusen gånger bättre än att köpa ett paket bacon i affären efter att ha hört grisarna skrika när de fösts in i Scan-fabriken i K-stad. Nästa steg: Jägarexamen bannemig.

En halvtimme senare! Fina rensade fiskar! Nu boende i frysen i väntan på inköp av en bra filékniv för att sedan få stoltsera på julbordet.

Och mamma: du ska äta mina sillar på julafton!

Detta vill jag absolut göra om. Men när det är lite varmare...

1 kommentar: