9 december 2010

Kladdkaka pepparkaka

Bakdrottningen Linda skrev på Fb att hon bakat en pepparkaks-kladdkaka och jag bad genast om receptet!

Vidunderligt god var den men då jag inte är någon storkonsument av kakor/tårtor tog jag en bit och resten har jag med till jobb idag att avnjutas på eftermiddagsfikan med mina kollegor!

Ingredienser:

2 ägg
2½ dl socker
100 g smält smör
1½-2 msk pepparkakskrydda
1½ dl mjöl
4 msk kakao
1½ tsk vaniljsocker
1 krm salt

Gör så här:

  1. Smält smöret och ha i pepparkakskryddan (enligt Linda framträder smaken betydligt bättre då)
  2. Mixa ägg och socker puröst
  3. Blanda ner mjöl, smörblandningen, kakao, salt och vaniljsocker.
  4. Smöra och bröda en form och häll i smeten.
  5. Gräddas i mitten av ugnen i ca 25 min på 175 grader. (Jag ska testa 20 min nästa gång för jag vill ha den rejält kladdig!)
  6. Servera gärna med en klick grädde!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar