30 juni 2011

Karriärsvindel

Jag har minst sagt haft huvudbry sedan igår förmiddags. Var på möte med en HR Manager för ett av koncernens bolag och hon berättade att det skulle komma ut ett jobb på ett annat bolag som hon tyckte att jag skulle söka. Min reaktion var att skratta åt det då jag själv anser att jag har alltför lite erfarenhet för att vara redo nu.
Jag vet att jag kommer att ha den posten om något år, men att jag skulle vara redo för det steget redan nu kändes främmande, mycket för att jag inte ens tänkt i de banorna.

Kände mig ganska villrådig. Jante och jag har aldrig samarbetat särskilt väl men i den här frågan känns det som att hen har mig i en liten ask.

Mailade direkt iväg till kvinnan jag arbetat för på förra bolaget. Jag känner henne väl och värderar hennes råd då hon känner organisationen, mig på både personligt och professionellt plan. Hon bekräftade vilket ansvar det är men tyckte också att jag skulle söka för att jag var jag, trots min ringa erfarenhet i yrket. Så Jante och jag hade inget stöd där.
Idag haffade jag min egenutnämnda mentor som är VD och berättade vilka grillor som satts i mitt huvud. Att jag inser mina begränsningar i brist på erfarenhet samtidigt som jag är SÅ himla sugen och nyfiken. Hon sa att jag förvisso är junior men att det inte alls var en dum idé när hon smakade lite på den och att hon absolut tyckte att jag skulle söka. Och att hon inte tvekar en sekund om att jag om kanske tre fyra år är redo för att jag liksom är den sortens person till jobbet men att jag behöver mer erfarenhet. Om inget annat så menade hon att det är en bra erfarenhet om jag får komma på intervju.

Det enda stora som jag själv kan se som problem är att min brist på erfarenhet kan skapa en situation där jag inte blir respekterad och får medarbetarnas förtroende. Visst det är något man förtjänar men att gå in i en sådan roll utan erfarenhet kan göra att människor inte ens ger en chansen att förtjäna det.

Jante säger liksom att det inte är meningen att man ska ta examen 2010 och sedan ha den här rollen 2011. Men jag skiter nog i Jante som vanligt, söker tjänsten och går det inte hela vägen så har jag lärt mig saker under resan som jag annars inte skulle lärt mig. Och imorgon har jag möte med personen som har jobbet idag, kan passa på att ställa frågor då.

Och så ska jag tänka på vad mer än en person sagt till mig på förra bolaget, den dagen jag får den tjänsten vill de att jag ringer för då vill de jobba där jag är. Fint som snus de där orden.

1 kommentar:

  1. Yes:))) "Att våga är att förlora fotfästet för en stund, att inte våga är att förlora sig själv". Om det går vägen, så är JoJo-kortet laddat med reskassa ifall det känns tungt o tårarna tränger på:)

    Puss, Ma__

    SvaraRadera