29 juni 2011

Dagens trädgård del 2

Framför huset har jag två runda rabatter i vilken en innehåller en stor grop till plommonträdet som fortfarande inte är satt. I den andra valde jag att sätta ettåriga plantor så att jag nästa år kan sätta även fruktträd här.

Där står tre sorters nässlor, älskar färgerna på dem!

En ny petunia jag aldrig sett förr fick också följa med hem från Solhaga.

Krukorna vid ytterdörren innehåller mest lavendel och jordgubbar.

I en av de största krukorna fick påskliljorna flytta och ettåriga blommor från Solhaga flytta in.

Är inte denna makalös?

Grässticklingarna randgräs har verkligen tagit sig i år! Kommer från Baltis dagis där jag fick plocka av de som växt utanför gräscirkeln.

Hörnan vid tvättstugan innehåller praktriddarsporre, vit drakmynta och löjtnantshjärta som redan blommat klart och nu börjar gulna : (

Praktriddarsporre.

Drakmynta när den blommar i juli/augusti (ej min bild). Har denäven i rosa på annat ställe.

På norrsidan där det aldrig är sol och sällan kommer regn har jag för fyra år sedan satt sex plantor regnbågsbräken. Extremt vacker ormbunke som skiftar i grått/grönt/lila. I år börjar den ta sig ordentligt då den är långsamväxande.

Är säkert dubbel storlek från förra året. Bland dem står en betongprydnad jag tillverkat med hjälp av en gammal takstuckatur från en loppis.

Pionerna är nu i full blom och doftar utsökt!

Liljerabatten med kaprifol och klematis på soaljén.

Första liljan har öppnat knoppen!

Vad detta är för en minns jag inte men den är ca 170 cm hög...spännande!

Armeringsväggen ska kläs in i vildvin som jag satte för två år sedan. Det tar nog minst en fem år till innan det är en hel vägg av den men jag längtar tills att få se den till hösten då det gröna bryter ut i röd/lila/orange! Det är av mycket stor vikt att kolla så att den inte börjar växa på fasaden såvida man inte har tegel. Jag har trä och sugfötterna på den kan absolut ta med sig färgen om den får fäste och ska plockas bort.

Min ena av tre fläderbuskar blommar för första gången! Detta var en liten rotklump jag hämtade från en hästhage på Baltis dagis för två år sedan. Mycket snabbväxande buske.

Ja det var väl allt jag tycker var lönt att visa idag. Trädgården innehåller ju så mycket mer men man kan inte ta allt på en gång! Tänk att jag för sju år sedan bara hade gräs, träd, några få blommande buskar och en jävla massa kärleksört som jag äntligen lyckats utrota.

2 kommentarer:

  1. Helt ljuvlig trädgård du format:)))

    Puss, Ma__

    SvaraRadera
  2. Håller med föregående talare, jättevacker trädgård! Du är sjukt duktig som lägger så mycket tid och kärlek på det! Jag önskar att jag hade den ådran i mig!

    SvaraRadera