1 juni 2011

Butik Botanik

Jag hade två delar att lösa in hos Butik Botanik i Holmgången. Gillar deras blommor men som alla andra blomsteraffärer är det dyrt så jag blev toppenglad när de hade erbjudande!

Köpte en pelargon med starkt doftande blad vars inofficiella namn är "Zlatan" : ) svarta blommor var häftigt, ska ta sticklingar direkt! Måste ringa och fråga efter det officiella, kommer bara ihåg "star... black".

En rea-pelargon följde också med, ser ut som en rosenknopps-pelargon och den som lever får kanske se.

En planta av lyckoklöver kunde jag inte heller motstå. Vackert röd i mitten med gröna kanter. Är den som min röda så har jag den om något år på alla möjliga och omöjliga ställen som marktäckare. Tog ett par pyttesmå skott för tre somrar sedan hos en granne och nu är där ganska mycket mer, så mycket att jag börjat ge bort till de som vill ha!
Den jag har frösår sig hej vilt på ställen som både har jord och enbart sand. I gräs får den inte plats vilket ju är bra men den får gärna sprida sig där den annars behagar.
Klöver är ett jädrans fint ogräs som jag nog ska börja samla på : )

2 kommentarer:

  1. Oh svarta pelargoner hade ju till och med kommit in i mitt hem :-) Ta gärna reda på vad de heter, får nog införskaffa en.

    SvaraRadera
  2. Jag har en jättesorglig nyhet att berätta.... :( De fina små växter som jag fick av dig när jag var o hälsade på har gått i graven....
    Ställde dem i solen i uterummet en dag för några timmar då solen inte når fram om det står inne. Sen glömde jag dem där över natten, och då även nästkommande jobbdag... När jag kom hem och kom på att de stod kvar där ute och rusade ut för att ta in dem var det oundvikliga redan ett faktum.... De var helt förskrumpnade av värmen och utom all räddning.... Alla fina klöver och solrosor som jag fått av dig!!! Skäms.... :( O jätteledsen är jag... När jag fått nåt så fint av dig....
    :~(

    SvaraRadera