7 februari 2010

Hemmagjort smör

Vad gör en nattramlare när klockan är 23 och man är långt ifrån trött?

Hemmagjort smör.

Häll 1 liter högpastöriserad grädde i köksassistenten och börja vispa!

En god stund efter att grädden skurit sig och innehållet i bunken ser ut såhär är det dags att stänga vispen!

Lägg smörklumpen i en bred bunke, häll på 2-3 dl kallt vatten och pressa smöret med en sked mot kanten. Här tvättar du smöret från mjölk- och proteinrester och vätskan blir vitsolkig. Upprepa detta 3-4 ggr eller tills vattnet förblir klart. Häll 2 tsk salt i näst sista och sista tvättningen (alltså gång nr 5-6 eller 6-7).

Tag upp smörklumpen, smaka av så du tycker saltningen är lagom.

Lägg i en burk och smöret håller ca 14 dagar i kylen!

Jämför och fundera sedan på om detta är värt 45 min... själv ska jag ha det både på mackan och i stekjärnet och betalar gärna mer än den tjuga det kostar med en färdig paket då jag nu har absolut vetskap om vad det är jag stoppar i mig!

Becel bordsmargarin:

vatten
rapsolja
solrosolja
linfröolja
vegetabiliskt fett
modifierad stärkelse
salt
emulgeringsmedel
konserveringsmedel
arom
surhetsreglerande medel
A- och D-vitaminer

Hemmagjort smör:

högpastöriserad grädde
salt

2 kommentarer:

  1. Det både ser o hörs jättegott!

    Puss, Ma__

    SvaraRadera
  2. Säkert mycket godare än köpt smör oxå. Absolut värt att prova! Ska jag göra när jag fått tillbaka alla mina köksredskap efter flytten :)

    SvaraRadera