5 februari 2010

Glädjebägaren

En av de saker jag tagit med mig från dagens seminarium kom från den allra första föreläsningen.
Under rubriken "Arbetsglädje, stress och balans!" talade Christina "kicki" Forsenhäll bl.a. om glädjebägaren. Under tiden hon illustrerade denna bägare insåg jag att jag är riktigt duktig på att leva efter denna.
.

Min illustration (klicka på bilden för förstoring)
.
Glädjebägaren fungerar såhär:

Varje dag har alla individer möjlighet att fylla på sin egen glädjebägare, antingen ensamma eller också med hjälp av andra, energi som får livet att kännas bättre och gå lättare. Huvudansvaret ligger självfallet på individen.
.
I botten av glädjebägaren kan vi inte undkomma att det finns små hål där denna energi läcker ut. Dessa hål kan skapas av människor som sprider negativitet (kissar i andras badvatten...), kritiserar på ett icke konstruktivt sätt eller ställer orimliga krav. Men hålen kan också skapas av individen själv genom t.ex. egen negativitet, låg självkänsla eller självorsakad stress.
.
Huvudmålet är att varje dag se till att fylla på glädjebägaren och täppa igen hålen i botten så att denna energi inte läcker ut. Båda dessa uppgifter kräver daglig uppmärksamhet och är väldigt viktiga för att få kvalitet i livet. Inlägget jag skrev om relationer för någon dag sedan är i princip baserat på denna glädjebägare utan att jag visste att det fanns en teori om den.

Christina "kicki" Forsenhäll beskrev också vilka fysiska konsekvenser det kan få att inte ansvara för vården av den egna glädjebägaren, att vissa sjukdomar som diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och värk kan uppstå för att man inte vårdar sig själv ordentligt.

Mycket tänkvärt och jag kommer definitivt ta med denna illustrationen i mitt framtida yrkesliv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar