24 december 2009


När jag var liten och mamma läste HC Andersens bok 'Flickan med svavelstickorna' fick jag en känsla av ledsamhet trots att jag självklart inte förstod att det var den värld jag levde i som inspirerat sagan.
Varje jul går mina tankar konstant till dem som inte har någon att fira med, som inte får värme och tak över huvudet eller möjlighet att äta sig mätta. Och självklart är det så varje dag för en stor del av våra medmänniskor men kring jul blir det så påtagligt. Varje år går tankarna också till att välja bort min egen jul till förmån för att hjälpa till hos någon av de organisationer som ger en jul till dem som inte annars hade haft. Och varje år blir det inte av vilket jag skäms över.
Till alla er som firar med de ni håller kära, får äta er mätta och frossa i allt julen har med sig, tänk på alla dem som 'Flickan med svavelstickorna' symboliserar och var tacksamma för er lott i livet.
.
Kalle Anka klockan 15 kan dra en tomtesäck över huvudet, det är 'Karl-Bertil Johnssons julafton' på SVT1 kl 19:00 som får min uppmärksamhet och det för att jag behöver påminnas om vilken tur jag haft i livet och vad jag ska göra för andra kommande år. Det må vara tecknat och från 1975 men det var då de kunde sin pedagogik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar