30 december 2009

Äckligt resp. vilseledande


När J och jag åt julbord på Röstånga gästgiveri testade jag en pyttebit lutfisk. Det var nog top 10 absolut värsta jag någonsin smakat. Konsistensen var förfärlig och smak vet jag inte om jag märkte. Hur kan man få för sig att först torka en fisk dammtorr sen fluffa upp den i lut i några veckor???
.

På jobb idag rullade en sådan här burk förbi på bandet. Jag frågade kunden vänligt om denne var medveten om att det inte var riktig kaviar. Hon såg undrande på mig och sa "neej, vad menar du?". Som alla kunder gör som jag frågar.
Jag berättade att det var vegetarisk kaviar gjord på bl.a. havstång och salt och hon såg förfärad ut och sprang och bytte den och tackade så hemskt mycket.
Man ska inte få använda ordet caviar om något annat än kaviar. Lurendrejare. Hade den kostat en femma hade fler nog funderat på varför men den är ju lika dyr som riktig. Det ör ju bra för the veggies att den finns, men döp för fasiken den till fusk-kaviar om det ordet absolut måste stå med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar