25 juni 2012

Vandring i Forsakar


Dagens bilsemester blev en utflykt till Forsakar naturreservat!

På väg till Degeberga stannade vi till på Öspab. Har bojkottat det stället pga av att jag fått mördarsniglar med plantorna hem men ett gäng petunior till balkonglådorna kunde jag tänka mig köpa. Kunde i och för sig tänka mig att köpa en hel del annat också men inte på Öspab.

Första stopp vid Forsakar var hagen med alla möjliga djur. Buken på hängbukssvinet och den stora pippifågeln närmast i bild var väl det enda intressanta tyckte vi. Förutom de ursöta killingarna!

Vi begav oss direkt upp mot det övre vattenfallet och promenaden dit gör en ganska flåsig! Ca 700 meter upp och sen 750 meter ner på andra sidan ravinen.

Baltis beundrade utsikten!

Bred fin väg på ena sidan och smalare ibland svårpromenerad stig på andra sidan.

Vi gick ut på en utskjutande klippa nästan uppe vid toppen!

Hade packat matsäck och njöt av goda mackor. Till och med tråkiga mackor är goda på utflykt. Saknade mammas matsäck från när jag var liten och iväg på skolutflykt. Jag var alltid sist på bussen efter maten eftersom lärarna ofta fick hjälpa mig proppa ner alla burkar i min Fjällräven som mamma fixat godsaker i. Pannkakorna med sylt var favoriten.


Hade otrolig utsikt från picknickstället på klippavsatsen! Dessutom var det perfekt vandringsväder, sol blandat med lika mycket smått fint regn. Temperaturen lagom för att Baltis skulle trivas och alla skogens dofter kommer fram när det regnar!

Största fallet vid Forsakar!

Lagom tills vi kom tillbaka till bilen öppnade sig himlen och vattnet studsade en decimeter upp från vägen en lång stund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar