18 juni 2012

Jenny vs. teknikskitmög 1-0


Åååh nu är skitet äntligen klart. Nästan i alla fall ; )

Först måste det klargöras att min inställning till teknik är att det ska funka när man pluggar in sladden i väggen. Möjligtvis måste en annan sladd in i något annat tekniskt. Detta utgår jag oftast ifrån och väljer att inte planera inför alla svårigheter jag stöter på eftersom teknikskitmög verkligen frestar på mitt annars stora tålamod. Hade jag insett allt jag måste fixa innan det är klart hade jag inte haft många tekniska prylar i hemmet. Ren överlevnadsinstinkt alltså.

Summering:
1. Beställde en HD-box från Canal Digital, 32" tv plus väggfäste från Netonnet och Clone+ (för att slippa 
tvillingabonnemang) från Dustin Home.
2. Får upp tv:n på väggen, flyttar den gamla boxen till sovrummet och programmerar Clone+.
Ingenting funkar. Jo tv:n, det kollade jag genom att koppla in en dvd-spelare.
3. Funderar ett par dagar, ringer ett par samtal. Inser att det behövs antennsladd i båda boxarna. Suckar.
Trådlöst innebär alltså sladdlöst och antennsladd ingår inte i begreppet sladdlöst.
4. Ringer ett samtal. Får reda på att det blir dålig signal om jag splittar befintlig antennsladd till båda
boxarna.
5. Beställer ett nytt parabolhuvud från Canal Digital då det befintliga bara har en antennutgång.
6. Ringer ett samtal. Får veta att det är viktigt att jag kollar hur det gamla antennhuvudet sitter på parabolen
innan jag byter.
7. Får hem parabolhuvudet, klättrar upp på dubbelstegen, monterar bort parabolhuvudet. Inser att
jag glömde kolla punkt nr 6.
8. Monterar på det nya parabolhuvudet. Ingen signal. Suck suck.
9. Får tips av en granne ute på hundpromenad att vända parabolhuvudet 180 grader. Gör detta och full
signal och åter bild på huvudtv:n. Lycka.
10. Drar antennkabeln genom huset och kopplar in i gamla boxen. Ingen signal. Svordomar följer.
11. Inser efter att ha planerat argt samtal till Canal Digital nästkommande morgon om defekt antennsladd att
jag kan googla felsökning.
12. Googlar felsökning och httar efter mycket klickande och läsande en guide till skarvning av antennsladd
hur man ska göra. Man ska inte skära av metalltrådarna innan för sladdens första hölje. De ska böjas
bak utanför sladden innan man skär vidare in till koppartråden.
13. Stoppar i antennsladden och har bild i ungefär 3 sekunder. Svär och hopplösheten kommer smygande.
14. Funderar en bra stund. Testar att dra ut antennsladden ur huvudboxen och då fungerar det felfritt i
extraboxen.
15. Samtal med Canal Digital: min extrabox är för gammal för att kunna ta signaler då en annan box är
inkopplad på parabolen. Nya boxen klarar två antennsladdar. Måste alltså fixa en till HD-box om jag
inte vill dra ut antennen i vardagsrummet varje gång jag ska titta på tv i sovrummet. Skulle båda tv-
apparaterna behöva vara igång samtidigt måste jag ha ny box men är nöjer mig så länge tills jag fyndar
en Canal Digital-box. Den som väntar tålmodigt blir belönad.
16. Borrar genom sovrumsväggen, fäster ny antennsladd längs med fasaden under taket och lyckas efter
många om och men få in antennsladden i sovrummet genom hålet.
17. Inser efter en stund att jag dragit antennsladden utanför stupröret. Måste montera ner stupröret för att få
sladden intill husväggen.
18. Sätter upp sladden snyggt utomhus och inomhus med sladdhållare. Reder ut sladdhärvan på hyllan ovanför tv:n och ordnar med stripes. Får en stöt. Fattar inte varför.
19. Allting funkar. Är lycklig. Inser också att jag aldrig beställt tv:n från början om jag visste punkt 2-18.

Hur jag förväntade mig att det skulle gå till?
Punkt 1 + 2 minus att det inte fungerade.

Min MacGyver-lösning på att få in antennsladden genom ytterväggen...

1 kommentar:

  1. På säkert avstånd skrattar jag gott:)
    Din vilja är oslagbar!
    Med stor beundran skickar jag en kram!

    Puss, Ma__

    SvaraRadera