14 januari 2012

F&S Öppet (tortyr)Hus

Idag ringde klockjäkeln 07:15, snabb yoghurtfrulle, rastning av en styck för ovanlighetens skull morgonpigg hund och sen på cykel mot bussen.

Friskis hade Öppet Hus idag och massor med pass i något kortare version än den vanliga, mest var stretching bortplockad.


Lina var dagens träningspartner och vi började med att jag gav hennes favvomotion spinning/puls en chans. Det var ok nu när man hela tiden kunde se sin pulsnivå på storbildsskärm och med en maxpuls inlagd kunde man lätt se hur man skulle öka eller minska hastighet/motstånd för att ligga på den procentnivå ledaren sa åt en att ligga på. Eftersom jag inte tränat detta pass innan kollade vi vad man generellt ligger på i min ålder och ökade på det eftersom jag tränar en del redan. Men om jag testar det igen kommer jag behöva öka maxpulsen lite till för visst var det jobbigt men inte så som jag trodde det skulle kännas när jag låg på 90 % av min inlagda maxpuls.

Efter spinning gick vi in i gymet där fröken Nyfiken i en DumStrut ville göra lite tester och började med maxstyrketräning. I form av hur många armhävningar jag orkade göra. Gissade på tolv för jag anser mig vara ganska svag i armarna och gjorde 20 men blev sur när jag behövde en till för att ligga på över medelså jag gjorde tre till efter en halv minuts vila. Sen konditionstest, "hur långt orkar du ro i roddmaskinen på 4 minuter?" Blev typ 950 meter och det låg mellan över medel och bra. Helt ok men då var jag så trött att hela kroppen darrade.


Därför gick vi sedan till Lilla Salen och körde ett pass skivstång/kondition men det var ett pass Lina inte alls gillade. Nog för att hon tycker jympa är jobbigt och tråkigt och konditionsdelen är normalt 15 intervaller a´ 45 sek med 15 sek byte till ny intervall. Det jag var gladastför var att jag använde samma vikter idag som på passet i torsdags och då var jag ju utvilad, synd att säga när dagens pass började...


Efter skivstång mjukade vi upp oss med ett pass hatha yoga vilket verkligen inte handlar om enbart avslappning. Det krävs styrka och får faktiskt upp pulsen också!

Nu var det dags att skiljas åt, Lina åkte hem och jag fortsatte med finalpasset, 60 min som var en mix av deras redskapsfria pass, dans (fuego, afro) och kondition/styrka (intervall flex/jympa). Fy fasiken vad jag ville kasta in handduken flera gånger här, var helt slut och gick på 100 % pure adrenaline och jävlaranamma!

Var så trött i musklerna att det t.o.m. var jobbigt att sträcka upp handen för att trycka på stoppknappen i bussen. En halv mil cykel och hundpromenad senare och jag skulle inte vilja kalla mig själv människa. Sitter och gäspar och måste ta ett stretchpass innan nattdags för att kunna röra mig imorgon : )

2 kommentarer:

  1. Milda makter! Inte skulle man frivilligt gå i närkamp med dig!

    Puss, Ma__

    SvaraRadera
  2. Du är Gaaalen! Men jag gillar det! :)

    SvaraRadera