28 april 2009

Öspab!!!

Efter Linnekulla styrde vi kosan till mitt älsklingsställe ÖSPAB!!! Jag var på jakt efter pampasgräs och rosor och rosjord och fick med det hem och lite till. Öspab i Östra Sönnarslöv är den absolut bästa plantskolan jag varit på både i sortiment och service. Bra kvalitet på växterna har de.
Med i bilen hem fanns två plantor pampasgräs (nästa vecka ska de få in med rosa plymer...), två rabattrosor "Troika", en krusbärsbuske med röda bär, tre par planteringshandskar, ett par grova handskar, upphängningsringar, två påsar rosjord och en påse rhododendronjord. Pampasgräset tar ett par år innan det är stort men jag väntar gärna. Jag måste täcka det med granris i vinter för här är zon 3 och det är för kallt med tanke på hur mycket snö här är på vintern. Helst vill det ha zon 1 men jag ska prova i ett soligt och vindskyddat läge!




Pampasgräs, Cortaderia selloana, vita ax


Rabattros "Troika", ca 60 bred och 75 cm hög, doftar starkt och fruktigt. Max zon 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar