26 april 2009

Musjakt

När jag skrev förra inlägget hade jag dörren öppen till uterummet och hörde ett jädra prassel därifrån. Tittade ut och såg något mörkt springa runt bland sakerna på golvet. Genast skickade jag ut musjägare nr 1 och han blev vansinnig. Jag langade ut påsar och grejer och Baltis markerade vid en hoprullad matta som låg på golvet. Den drog jag ut på gräset och rullade ut. Inne i den låg tre förskräckta möss och en hel del nät från talgbollar och solrosfröskal. Kan tro de haft det bra i vinter. Baltis satte av efter en av dem och det tog en kort stund innan han fick tag i den, tydligen bet han så att den blev förlamad i bakbenen för den kröp liksom fram. Sen låg han bara och passade den så jag fick ta den i en spade och bära bort den och sedan slå ihjäl den. Det tog nog fem eller sex slag innan den var död och det kändes ju jättehemskt. Hoppas de andra två ser det som "a learning experience" som vi läser om i skolan... Mattan får kasseras för de hade gnagt på den en hel del också. Stackars lilla döda mus. Sist Liten fångade en slog han den med tassen så den dog direkt, varför gjorde han inte det nu tro?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar