26 april 2009

Godmorgon söndag

Somnade vid tolv igår och sov till halv nio så det var i alla fall godkänt. Vilket väder idag!!! Lika mycket sol som igår men ingen blåst, vilken skillnad det gör. När jag stod i badrummet igårkväll och borstade tänder tittade jag snabbt i spegeln och hajade till, jag var ju alldeles brun i ansiktet! Klart har man varit ute hela dagen i sol får man väl färg men jag blev så paff.
Nu ligger Liten och sover i sin hörna i soffan och önskar säkert att vi var på promenad så det får väl bli så. Men först lite frukost.
Idag ska jag ta mig an planteringsboxarna vid uteplatsen. De ska rensas från ogräs och jag ska kolla varje klematis och kaprifol hur de ska beskäras. Nu har jag två böcker jag går efter:

Klematis, över 100 utvalda sorter, AdLibris, 189 kr

Rosor: i vackert sällskap, AdLibris, 203 kr
Klematis-boken är fantastisk, känns som att alla sorter man kan köpa i handeln finns med där och det står uttömmande om skötsel, planering och nya idéer.
Ros-boken innehåller förutom skötsel och olika rossorter mest tips om hur man kombinerar olika växter med rosor och hur man på ett lite udda sätt möblerar trädgården med rosor.

Hittade två roliga bilder som säger allt om hur inspirerande trädgården är på tidig vår jämfört med sommar.
Plaststolarna har min granne H fått och jag fick gjutjärnsgavlar av K som jag satte brädor på till en fin soffa. Nu finns här ju en vit trädgårdspaviljong också. Syrénen är i och för sig borta då jag trodde det skulle byggas ett vedskjul bakom. Vi får se om jag sätter tillbaka den.
Här är en bild från förra sommaren som visar hur rabatten vid köksfönstret ser ut i mitten av juli! Här har jag målat baksidan av huset men ännu inte gäststugan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar