10 januari 2010

Kvällens övningskörning

Jag körde från Hörby till Malmö när J hämtade mig på jobb. Ingen av oss visste hur E22:an såg ut tyvärr. På väg mot Malmö skulle jag köra om en bil och när jag skulle byta fil fylldes vägbanorna plötsligt av snörök och i den vänstra filen var det tjockt med snö. Vi fick en chock båda två av att det kom från ingenstans. Jag släppte gasen direkt och försökte hålla bilen stadig så att jag kom in i högerfilen och det gick jättebra, J var lyrisk över att jag fixade det på ren magkänsla, det fick ju gå på sekunder eftersom jag var uppe i strax över 100 och höll på med ett filbyte. Jag lovar att jag kände hjärtat bulta i bröstkorgen! Resten av vägen höll jag mig lugn och stilla.
När vi skulle hem överlät jag körningen på J. Jag var trött efter en lång dag och hade lite huvudvärk efter glasögonen. Det i kombination med att vägen sannolikt blivit sämre gjorde att jag ansåg det oansvarligt att sitta vid ratten. När vi kom till Linderöd och skulle lasta på cykeln bytte vi så jag körde sista biten hem där inga höga hastigheter eller andra bilar var inblandade.

Framgångsrik och lärorik övningskörning!

1 kommentar:

  1. Super duktigt... de är nyttigt att de händer nu när du övningskör... så du lär dig hantera bilen... jag fick ofta träna på tex stora parkeringsplatser (då inga bilar) att dra handbroms- panikbromsa-göra rivstart osv... och de tackar jag för idag... man lär sig en hela tiden.. gäller att inte vara rädd och tveka... Lycka till!!! KRAM Madde

    SvaraRadera