14 januari 2010

KonsumentHäxan - Skånemejeriers grädde


KonsumentHäxans första utbrott riktar sig mot Skånemejeriers grädde.

Jag har aldrig förstått varför de ser identiska ut men den ena har skruvkork. Och den med skruvkort har mindre fettprocent i sig. Då skruvkork är smart har jag valt den förpackningen sedan den kom. Lina som driver livsmedelsaffär berättade följande idag och jag känner mig grundlurad.

Skillnaden:

Skruvkork har 36 % fett och viktoppen har 40 % fett. Viktoppen innehåller enbart högpastoriserad grädde medans skruvkorken även innehåller karragenan (E 407 eller E 407a) som är ett stabiliseringsmedel framtaget ur rödalger. Detta gör att hållbarheten ökar med ca en månad. FULT att inte på ett bättre sätt visa skillnaderna för oss konsumenter.

Konsekvens:

Jag kommer aldrig mer köpa skruvkorken.

2 kommentarer:

  1. Jag har gjort precis likadant som dig, valt skruvkorken för att den känns mer praktisk. Det här hade jag ingen aning om o håller med dig att det är FULT gjort!
    Väl värt att vara med på Konsumenthäxan...
    Usch o fy på Skånemejerier!

    SvaraRadera
  2. Stabiliseringsmedlet förlänger INTE hållbarheten. Det gör förpackningsprocessen som är väldigt olik den som det innebär att förpacka i en Tetra rex. Det är alltså förpackningsprocessen och förpackningen i detta fall som gör att hållbarheten skiljer sig mycket mellan dessa produkter. Googla allt från pastörisering, UHT till aseptik för att få mer information om förpackningsprocesser inom livsmedelsbranschen. Stabiliseringsmedlet tillsätts för att grädden ska ha samma vispegenskaper som grädden som är 40 %. Mindre fett = svårare att vispa och få samma stabila resultat som fullfett-produkter. Jag förstår att det som konsument är svårt att förstå det tekniska och kemiska i livsmedelsprodukter. Jag har studerat flera år för att få den kunskap jag har. Mitt tips är att maila företagen. Fråga vilken som är den tekniska bakgrunden till varför Tetra topen har längre hållbarhet än den du kallar "vikförpackningen". Då får du säkerligen adekvata svar. Tyvärr drabbar konsumenters okunskap om livsmedel, teknik och kemi ofta livsmedelsföretag. Därför är många företag villiga att svara på frågor för att faktiskt reda ut "vad som är vad" och "vad som innebär vad" inom livsmedelsproduktionen. Vänliga hälsningar, Katarina.

    SvaraRadera