3 juli 2011

Trädgårdssöndag

Här kommer en negativ kedjereaktion. Jag grävde ett djupt hål på framsidan av huset (som ledde till att en padda kissade mig i handen ikväll men det är en annan story). I hålet skulle det planteras ett styck familjeträd plommon men innan plantering skedde behövde jag tömma skottkärran från ogräs för att kunna fylla den med jord. För att tömma ogräset behövde jag trimma gången ut i skogen från nässlor, hundkex och kirskål. Varje år lovar jag mig att regelbundet hålla efter så att det inte blir den djungel det återigen blivit. Och att trimma gången är ju supertråkigt och dessutom ett garanterat sätt att få massvis med bett från mygg, hästflugor och knott. Alltså har jag i två veckor haft ett 80 x 80 cm stort hål på framsidan.

Ogenomtränglig djungel

Det var jättetråkigt men tog faktiskt bara en kvart...

...sen när jag tömt skottkärran glömde jag att jag skulle plantera plommonträdet vilket i och för sig var positivt för jag fortsatte med ett ännu tråkigare projekt som faktiskt blev klart två år efter att det påbörjades.

Jag hade varit igång typ fem minuter när jag invaderades av flugor och hästflugor. Tog ett övergivet parasoll, letade upp insektsnätet jag för ett par år sedan hade över sängen och lade det ovanpå. Vips fick jag ett flugfritt område att jobba i : )

Hade halva rabatten kvar, det är så himla trist att gräva i marken som är full av rötter och sten, sten, sten!

Tre timmar senare var rabatten klar och hade även fått sin kant gjord av återvunna staketstolpar i trä.

Efter dusch blev det spaghetti följt av ännu fler nyplockade jordgubbar och självfallet god flytande grädde!

Det var denna paddan som kissade på mig. Som tack för att jag räddade den upp från ett djupt hål. Som jag i och för sig grävt själv. Där plommonträdet skulle stått om jag inte glömt att plantera det. Så jag blev paddkissad som straff kan man ju kanske säga.

Men den fick ändå lov att värma sig under lampan innan jag släppte ut den under en fuktig funkia.

1 kommentar:

  1. Hade grannarna sett dig hade du säkert fått namnet "Loarpskomikern". Tack för skrattstunden:)
    Det är så roligt att se före o efter/bilderna, man bara gapar när resultatet kommer.
    Paddan ser ut att ha glimten i ögat:)

    Puss, Ma__

    SvaraRadera